Ascultă Radio România Cluj Live

Cu cât femeia câștigă mai mulți bani, cu atât crește „riscul” despărțirii

Cuplurile în care femeia contribuie mai mult la venitul comun decât partenerul ei de sex masculin prezintă "un risc mai mare" de separare, potrivit unui studiu prezentat de Institutul Național de Studii Demografice.

Cu cât femeia câștigă mai mulți bani, cu atât crește „riscul” despărțirii
Foto: Pixabay

Articol editat de cristina.rusu, 5 octombrie 2024, 00:00

Cuplurile în care ponderea venitului adus de femeie este mai mare de 55% sunt mai instabile decât alte cupluri, în mod semnificativ, cu un „risc de separare” mai mare cu 11 până la 40% față de cuplurile cu venituri egale, potrivit acestui studiu realizat pentru prima dată în Franța și publicat în iunie în „European Journal of Population”.

 

Și riscul despărțirii crește odată cu ponderea femeii în totalul veniturilor cuplului, precizează studiul.

Potrivit studiului realizat pe un eșantion care reunește date de la aproape un milion de cupluri, reprezentative pentru populația franceză, în perioada ianuarie 2011 – ianuarie 2017, acest „risc crescut” de separare se observă atât în ​​rândul cuplurilor căsătorite, cât și în parteneriatele civile sau pur și simplu la cei care locuiesc împreună și este mai important în rândul celor cu venituri mai mici.

Însă, echilibrul dintre venituri nu are aceeași influență în funcție de tipul de cuplu: în căsătorie, contribuția preponderentă a bărbatului este „stabilizatoare”, în timp ce egalitatea veniturilor îndeplinește acest rol în rândul cuplurilor „în coabitare”.

Influența veniturilor este mai puțin importantă în rândul cuplurilor aflate într-un parteneriat civil.

Dintre cuplurile studiate, cel mai important venit rămâne asigurat de bărbat în 49,3% din cazuri, 20,5% au venituri egale, iar în 13,7% femeia este principalul contributor.

Venitul cuplului este asigurat integral de femeie în două cupluri din 100 și de bărbat în 14,5% din cazuri.

Studiul indică apariția unui nou echilibru egalitar spre care evoluează „profilul ‘cuplului stabil’ „, chiar dacă riscul de separare rămâne „întotdeauna mai scăzut în rândul cuplurilor” unde bărbatul este principalul furnizor a veniturilor.

Autorii estimează că totuşi, rata mai mare de separare care persistă în rândul cuplurilor în care femeia este principala generatoare de venit indică în mod clar că abaterea de la norme este greu de acceptat chiar și în țări precum Franța, unde angajarea femeilor este ridicată și susținută prin politicile familiale, conchid autorii.

 

RADOR RADIO ROMÂNIA

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Destinație de vacanță: Litoralul estonian

Două plaje din Estonia sunt gata pentru sezonul estival: parcările cu plată sunt deschise, pavajul este nou și este întreținută cu stricteţe...

Destinație de vacanță: Litoralul estonian
Cât costă un gyros în Grecia?
Diverse miercuri, 10 iunie 2026, 00:00

Cât costă un gyros în Grecia?

Gyros-ul este printre cele mai populare mâncăruri din Grecia.   În prezent, un gyros standard în lipie în Grecia costă în medie între...

Cât costă un gyros în Grecia?
Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
Diverse marți, 9 iunie 2026, 12:00

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni

În ultimii ani, oamenii de ştiinţă acordă tot mai multă atenţie efectului pozitiv al mişcării, nu doar asupra stării fizice, ci şi asupra...

Cinci minute de mişcare pe zi pot prelungi viaţa a milioane de oameni
De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse marți, 9 iunie 2026, 00:00

De la petale la esență: uleiul de trandafiri

La Muzeul Trandafirului din oraşul Kazanlâk din Bulgaria, a fost prezentat ritualul distilării trandafirilor.   Vechea tradiţie de obţinere...

De la petale la esență: uleiul de trandafiri
Diverse luni, 8 iunie 2026, 12:00

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții

Primele teste ale unei noi terapii genice sugerează că o singură doză ar putea reduce colesterolul „rău” cu 62% pentru tot restul vieții....

LDL – colesterolul rău ar putea fi redus cu 62% pentru tot restul vieții
Diverse luni, 8 iunie 2026, 00:00

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult

Originară din zone tropicale și disponibilă în mai multe forme și nuanțe, această plantă poate înflori luni întregi și se adaptează ușor...

Plantă decorativă care cere puțin și oferă mult
Diverse duminică, 7 iunie 2026, 12:00

Cele mai accesibile şi iubite fructe din lume: beneficii pentru inimă, energie și digestie

Bananele sunt printre cele mai accesibile şi iubite fructe din lume – gustoase, uşor de consumat şi extrem de nutritive. Pot fi consumate...

Cele mai accesibile şi iubite fructe din lume: beneficii pentru inimă, energie și digestie
Diverse duminică, 7 iunie 2026, 00:00

Posibil medic roman, identificat printre victimele erupției Vezuviului

Un set de instrumente medicale a fost găsit asupra unui bărbat care a murit la Pompeii în timpul erupţiei Vezuviului în anul 79 d.Hr. potrivit...

Posibil medic roman, identificat printre victimele erupției Vezuviului