Ascultă Radio România Cluj Live

Hacking Work – Încrederea este fundamentul performanței în orice echipă

Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Doru Șupeală. Explorăm idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.

Hacking Work – Încrederea este fundamentul performanței în orice echipă

Articol editat de cristina.rusu, 26 martie 2024, 12:02

Care crezi că este cea mai valoroasă calitate pe care o caută un lider la angajații săi? Experiența? Inteligența? Abilitățile tehnice? Sau poate creativitatea? Toate acestea sunt prețioase și relevante, dar există ceva și mai important. Conform unei echipe de cercetare de la Harvard Business School, faptul că sunt oameni de încredere este atributul esențial care îi face pe angajații valoroși să iasă în evidență.

 

Vorbim astăzi despre încredere și contribuția strategică a încrederii la obținerea performanței, în orice echipă. Să fii un om de încredere. Să îi convingi pe ceilalți că pot conta pe tine, în orice împrejurare. Pare logic. Dar oare ce înseamnă treaba asta?

Există două tipuri de încredere la locul de muncă – încrederea bazată pe caracterul individului  – „am încredere în caracterul tău că vei face ceea ce spui” și încrederea bazată pe competențele sale – „am încredere că ai abilitățile necesare pentru a găsi soluții”.

Trebuie să știm în același timp că încrederea este un drum cu două sensuri, fiindcă de încredere au nevoie nu doar angajații, ci și șefii. Cu alte cuvinte, atunci când există un sentiment de încredere, de el beneficiază atât șefii, cât și angajații, relația dintre cele două părți fiind mai armonioasă dacă încrederea este reciprocă.

 Încrederea nu este doar despre a crede că oamenii își vor face treaba bine. Pentru asta, trebuie să le oferi autonomie și încredere, adică spațiu să respire, să inoveze și să ia inițiative. Încrederea înseamnă să construiești un mediu profesional în care greșelile neintenționate sunt văzute ca oportunități de învățare și de descoperire a unor informații noi, nu ca motive de pedeapsă. Lipsa încrederii poate duce la un mediu de lucru toxic, în care zvonurile și neîncrederea subminează obiectivele companiei, la proiecte care stagnează și la un moral scăzut al angajaților.

Dar oare cum se câștigă încrederea la locul de muncă? Am să răspund folosind cinci idei majore extrase din cercetări academice recente.

  • UNU: Empatia în echipă face minuni: asta înseamnă să fii atent la trăirile și stările de spirit ale celorlalți, să le înțelegi cu adevărat emoțiile, temerile sau nevoile și să te arăți disponibil să îi sprijini atunci când par a fi în dificultate.
  • DOI: Este mai eficient să recunoști emoțiile negative, decât pe cele pozitive: atenția pe care o acorzi emoțiilor negative ale colegilor necesită mai mult timp și mai mult efort din partea ta, dar este percepută ca fiind mai profundă și arată că îți pasă cu adevărat. Oamenii vor fi mai dispuși să aibă încredere în tine dacă ești alături de ei mai ales când le este mai rău, nu când le este foarte bine.
  • TREI: Pune accentul pe emoții, nu pe situații: Oamenii apreciază mai mult când le recunoști direct emoțiile („Pari supărat”) decât atunci când spui ceva despre situație („Pare că ședința a mers prost”). În acest mod validăm trăirile interne ale colegului, făcându-l să se simtă văzut și înțeles.
  • PATRU: Observă constant și remarcă public reușitele și talentul celorlalți. Poți genera încredere prin aprecierea deschisă a muncii unui coleg. Când îi lauzi sincer și constant metodele și rezultatele, îl convingi că ești un aliat, nu o amenințare.
  • CINCI: Vulnerabilitatea nu este o slăbiciune, ci un mare atu. Mai ales când ești manager, un anumit gen de vulnerabilitate poate spori încrederea de care te bucuri: recunoașterea unei greșeli pe care ai făcut-o și prezentarea modului în care te gândești să acționezi pe viitor produc puncte majore de încredere între voi.

Am învățat azi împreună că este important să fii un om de încredere și să ai mare grijă cu încrederea, pentru că este fragilă: se câștigă greu, dar se pierde foarte ușor. Mulți angajați se concentrează pe competențe și încrederea bazată pe pricepere și neglijează încrederea bazată pe caracter și comportament, deși este nevoie de ambele pentru a atinge rezultatele dorite.

Ca să generezi încredere trebuie să fii nu doar priceput profesional, ci și empatic și transparent în interacțiunile cu ceilalți, să îi faci pe oameni să se simtă văzuți, auziți și respectați. Încrederea este condiția esențială pentru ca o echipă să funcționeze bine, pe termen lung. Iar pentru asta trebuie nu doar să fim foarte buni la ceea ce facem, ci și să fim buni, unii cu ceilalți.

Să ținem minte acest lucru: fiți buni nu doar în profesie, ci și cu cei din jur: așa le veți câștiga încrederea și apoi veți câștiga, împreună, toate meciurile și competițiile din viața profesională.

Sper că și astăzi ți-am fost de folos cu ideile Hacking Work. Eu sunt Doru Șupeală și îți mulțumesc că ne asculți și ne susții, descoperă online podcastul și newsletterul  Hacking Work. Să ne reîntâlnim sănătoși, voioși și mintoși și să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu. Spor la treabă!

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

 

Analfabetismul funcțional, concret: absolvent de facultate, caut job bun, dar nu știu să fac nimic
Hacking Work joi, 4 aprilie 2024, 06:00

Analfabetismul funcțional, concret: absolvent de facultate, caut job bun, dar nu știu să fac nimic

Explorăm idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.   Vrem joburi bune, dar nu știm să...

Analfabetismul funcțional, concret: absolvent de facultate, caut job bun, dar nu știu să fac nimic
Clubul de carte – deschide mintea și e deschis și ziua
Hacking Work marți, 2 aprilie 2024, 06:00

Clubul de carte – deschide mintea și e deschis și ziua

Explorăm idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la serviciu, nu la scârbiciu.   Într-o societate absorbită de ecrane...

Clubul de carte – deschide mintea și e deschis și ziua
Hacking Work: Efectul stresului și epuizării: 3 din 10 angajați se dau bolnavi când nu sunt
Hacking Work joi, 28 martie 2024, 06:00

Hacking Work: Efectul stresului și epuizării: 3 din 10 angajați se dau bolnavi când nu sunt

Ți s-a întâmplat vreodată să te dai bolnav ca să scapi de muncă pentru câteva zile? Aproape o treime (30%) dintre angajații britanici...

Hacking Work: Efectul stresului și epuizării: 3 din 10 angajați se dau bolnavi când nu sunt
Hacking Work: Statul la Stat = salarii mari, școală puțină; Topul riscurilor la nivel global în 2024
Hacking Work miercuri, 27 martie 2024, 06:00

Hacking Work: Statul la Stat = salarii mari, școală puțină; Topul riscurilor la nivel global în 2024

Bugetarii români vor bani mai mulți și lecții mai puține.   Angajații din sectorul public din România aspiră la salarii între 1.500 și...

Hacking Work: Statul la Stat = salarii mari, școală puțină; Topul riscurilor la nivel global în 2024
Hacking Work joi, 21 martie 2024, 06:00

Oamenii în vârstă: angajați buni sau pietre de moară?

Bun găsit la întâlnirea cu ideile Hacking Work, eu sunt Doru Șupeală. Avem idei valoroase pentru oamenii harnici, ca să mergem cu toții la...

Oamenii în vârstă: angajați buni sau pietre de moară?
Hacking Work miercuri, 20 martie 2024, 06:00

Hacking Work News – Cât ne costă salariile mari ale nou-veniților?

Servus, bun găsit la Hacking Work News, eu sunt Ioana Szabo și vin cu veștile care te duc la serviciu, nu la scârbiciu. Peste jumătate dintre...

Hacking Work News – Cât ne costă salariile mari ale nou-veniților?
Hacking Work marți, 19 martie 2024, 06:00

Hacking Work – tinerii români, cei mai săraci și slab educați din UE

Trăim într-o țară care face constant comparații între generații și care râde de tineri că sunt nepregătiți și, mai nou, analfabeți...

Hacking Work – tinerii români, cei mai săraci și slab educați din UE
Hacking Work joi, 14 martie 2024, 06:00

Abonatul apelat nu vrea să fie contactat: telefobia afectează oameni și companii

În era digitalizării, în care pierdem șirul orelor petrecute pe telefon, apare un paradox care afectează atât oamenii, cât și organizațiile....

Abonatul apelat nu vrea să fie contactat: telefobia afectează oameni și companii