Ascultă Radio România Cluj Live

Cluj vs Oradea – de ce nu se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri

Relieful reprezintă principala diferență, care face ca un kilometru de drum la Cluj să fie de trei, patru ori mai costisitor decât în zonele de șes, cum este, de exemplu, la Oradea.

Cluj vs Oradea – de ce nu se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri

Articol editat de cristina.rusu, 27 septembrie 2023, 12:13 / actualizat: 3 octombrie 2023, 12:29

Primarul Clujului, Emil Boc, apreciază că inclusiv traversarea unor zone de deal, împădurite, creează mai multe probleme decât pe Criș, unde nu există astfel de provocări:

Una este să traversezi Făgetul, alta este să construiești la șes o lucrare de infrastructură rutieră. Complexitatea extraordinară a proiectului reprezintă cea mai mare piedică împotriva proiectului. Paradoxal, un proiect de un miliard de euro are ca piedică tocmai complexitatea lui. (Emil Boc)

Chiar dacă la licitații firmele constructoare au la dispoziție mai mulți bani pentru o șosea realizată într-o zonă de deal, de cele mai multe ori profitul suplimentar nu este proporțional cu nivelul de complexitate al proiectului, în așa fel încât să merite efortul.

Emil Boc consideră că, atâta timp cât există suficiente lucrări din care se poate alege, constructorii vor opta pentru șantiere mai ușoare, care nu pun probleme deosebite:

Sunt foarte multe proiecte de infrastructură în România, din PNRR și din alte surse de finanțare europeană. Firmele preferă să lucreze la șes, unde să nu aibă nici viaducte, nici tuneluri, nici pasaje supraterane, nici inele și noduri de legătură, pentru că e mai simplu să construiești. Când trebuie să faci tuneluri ai nevoie de mașini și dispozitive speciale, care trebuie închiriate, cu antamarea cheltuielilor din timp și atunci, decât să te legi la cap cu greutăți, mai bine faci la șes, pentru că tot ai de lucru. (Emil Boc)

Reacția primarului Emil Boc vine ca urmare a faptului că la Oradea proiectul legării DN1 de Autostrada Transilvania e aproape gata, în timp ce la Cluj abia a început. În plus, licitația pentru loturile 2 și 3 ale centurii metropolitane a fost repetată, pentru că, la prima selecție de oferte, nu s-a prezentat niciun constructor.

Proiectul prevede mai multe poduri, viaducte și tuneluri în zona unde centura traversează pădurea Făget, iar oferta financiară nu acoperea acest efort.

Mai mult, arată primarul Emil Boc, într-o zonă de câmpie, cum este la Oradea, nu există alunecări de teren:

Oriunde înțepi într-un deal al Clujului problemele sunt majore. Avem exemplu cu centura Vâlcele – Apahida, se știe câte greutăți au fost în implementare, tocmai din cauza configurației geologice a terenului, se știe câte probleme au fost în Lomb cu drumul de patru benzi, că a fost nevoie de piloni forati de 16 metri adâncime, ca să putem stabiliza dealul. Evident că nici partea de Făget nu e mai brează decât Feleacul sau Lombul. (Emil Boc)

Chiar dacă construcția durează mai mult, pentru șoseaua de legătură dintre A3 și DN1 pe traseul Cluj-Napoca – Turda lucrările au început și vor fi gata până în 2025. De asemenea, la licitația pentru centura metropolitană, valoarea financiară a fost majorată, iar loturile 2 și 3, al căror cost depășește un miliard de euro, sunt ofertate împreună, pentru ca profitul final să fie mai atrăgător pentru constructori.

 

Mihai Miclăuș

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Restricții de circulație pe A3 – Autostrada Transilvania
Transilvania luni, 22 iulie 2024, 11:47

Restricții de circulație pe A3 – Autostrada Transilvania

Marți, 23 iulie, vor fi restricții de circulație pe A3 – autostrada Transilvania, anunță Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj....

Restricții de circulație pe A3 – Autostrada Transilvania
SculptFest 2024, festivalul tradițiilor în Valea Sohodol
Transilvania sâmbătă, 20 iulie 2024, 06:00

SculptFest 2024, festivalul tradițiilor în Valea Sohodol

Între 26 și 28 iulie, Valea Sohodol din Căbești va găzdui cea de-a treia ediție a SculptFest, un festival care promite să aducă laolaltă...

SculptFest 2024, festivalul tradițiilor în Valea Sohodol
Centura Beiuș va fi conectată cu drumul spre Stâna de Vale
Transilvania vineri, 19 iulie 2024, 13:46

Centura Beiuș va fi conectată cu drumul spre Stâna de Vale

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat construirea unui tronson nou al Centurii Beiuș. Proiectul Centura Beiuș –...

Centura Beiuș va fi conectată cu drumul spre Stâna de Vale
Patru noi pasaje pe cele mai aglomerate artere din Oradea | FOTO
Transilvania joi, 18 iulie 2024, 19:47

Patru noi pasaje pe cele mai aglomerate artere din Oradea | FOTO

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a emis avizul final pentru pasajele rutiere și pietonale din Oradea....

Patru noi pasaje pe cele mai aglomerate artere din Oradea | FOTO
Transilvania joi, 18 iulie 2024, 11:25

Centrul și nordul țării scapă de caniculă

Valul de caniculă începe sã se restrângă treptat și pentru prima dată dupã aproape două săptămâni, în centrul și nordul țării nu va...

Centrul și nordul țării scapă de caniculă
Transilvania miercuri, 17 iulie 2024, 12:48

După caniculă, se anunță furtuni!

Până joi dimineaţă, 18 iulie, în zona de munte, în Banat, Crişana, Maramureş şi în jumătatea de nord a Moldovei se aşteaptă ploi...

După caniculă, se anunță furtuni!
Transilvania marți, 16 iulie 2024, 12:59

Au început forajele geotehnice pentru modernizarea Transfăgărășanului

Au început forajele geotehnice care vor sta la baza proiectului de modernizare al Transfăgărășanului (DN7C). În cadrul studiului de...

Au început forajele geotehnice pentru modernizarea Transfăgărășanului
Transilvania marți, 16 iulie 2024, 11:06

Cod galben de instabilitate atmosferică în Transilvania

Cod galben de instabilitate atmosferică în Transilvania.   Marți, 16 iulie, va intra în vigoare un cod galben de instabilitate atmosferică...

Cod galben de instabilitate atmosferică în Transilvania