Ascultă Radio România Cluj Live

Cluj vs Oradea – de ce nu se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri

Relieful reprezintă principala diferență, care face ca un kilometru de drum la Cluj să fie de trei, patru ori mai costisitor decât în zonele de șes, cum este, de exemplu, la Oradea.

Cluj vs Oradea – de ce nu se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri

Articol editat de cristina.rusu, 27 septembrie 2023, 12:13 / actualizat: 3 octombrie 2023, 12:29

Primarul Clujului, Emil Boc, apreciază că inclusiv traversarea unor zone de deal, împădurite, creează mai multe probleme decât pe Criș, unde nu există astfel de provocări:

Una este să traversezi Făgetul, alta este să construiești la șes o lucrare de infrastructură rutieră. Complexitatea extraordinară a proiectului reprezintă cea mai mare piedică împotriva proiectului. Paradoxal, un proiect de un miliard de euro are ca piedică tocmai complexitatea lui. (Emil Boc)

Chiar dacă la licitații firmele constructoare au la dispoziție mai mulți bani pentru o șosea realizată într-o zonă de deal, de cele mai multe ori profitul suplimentar nu este proporțional cu nivelul de complexitate al proiectului, în așa fel încât să merite efortul.

Emil Boc consideră că, atâta timp cât există suficiente lucrări din care se poate alege, constructorii vor opta pentru șantiere mai ușoare, care nu pun probleme deosebite:

Sunt foarte multe proiecte de infrastructură în România, din PNRR și din alte surse de finanțare europeană. Firmele preferă să lucreze la șes, unde să nu aibă nici viaducte, nici tuneluri, nici pasaje supraterane, nici inele și noduri de legătură, pentru că e mai simplu să construiești. Când trebuie să faci tuneluri ai nevoie de mașini și dispozitive speciale, care trebuie închiriate, cu antamarea cheltuielilor din timp și atunci, decât să te legi la cap cu greutăți, mai bine faci la șes, pentru că tot ai de lucru. (Emil Boc)

Reacția primarului Emil Boc vine ca urmare a faptului că la Oradea proiectul legării DN1 de Autostrada Transilvania e aproape gata, în timp ce la Cluj abia a început. În plus, licitația pentru loturile 2 și 3 ale centurii metropolitane a fost repetată, pentru că, la prima selecție de oferte, nu s-a prezentat niciun constructor.

Proiectul prevede mai multe poduri, viaducte și tuneluri în zona unde centura traversează pădurea Făget, iar oferta financiară nu acoperea acest efort.

Mai mult, arată primarul Emil Boc, într-o zonă de câmpie, cum este la Oradea, nu există alunecări de teren:

Oriunde înțepi într-un deal al Clujului problemele sunt majore. Avem exemplu cu centura Vâlcele – Apahida, se știe câte greutăți au fost în implementare, tocmai din cauza configurației geologice a terenului, se știe câte probleme au fost în Lomb cu drumul de patru benzi, că a fost nevoie de piloni forati de 16 metri adâncime, ca să putem stabiliza dealul. Evident că nici partea de Făget nu e mai brează decât Feleacul sau Lombul. (Emil Boc)

Chiar dacă construcția durează mai mult, pentru șoseaua de legătură dintre A3 și DN1 pe traseul Cluj-Napoca – Turda lucrările au început și vor fi gata până în 2025. De asemenea, la licitația pentru centura metropolitană, valoarea financiară a fost majorată, iar loturile 2 și 3, al căror cost depășește un miliard de euro, sunt ofertate împreună, pentru ca profitul final să fie mai atrăgător pentru constructori.

 

Mihai Miclăuș

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Undă verde pentru pasajul suprateran din Oșorhei
Transilvania luni, 22 aprilie 2024, 17:09

Undă verde pentru pasajul suprateran din Oșorhei

Noul pasaj va fi construit peste girația existentă, la intersecția cu drumul spre localitatea Fughiu, Centura Oșorhei și DN1.   Acesta va...

Undă verde pentru pasajul suprateran din Oșorhei
Executări silite cu jandarmii pe Centura Aleșd
Transilvania luni, 22 aprilie 2024, 16:46

Executări silite cu jandarmii pe Centura Aleșd

Acesta a intrat în posesia efectivă a terenurilor necesare cu ajutorul unui executor judecătoresc care a pus în aplicate mai multe proceduri de...

Executări silite cu jandarmii pe Centura Aleșd
”Poiana cu narcise”, în pragul dispariției
Transilvania luni, 22 aprilie 2024, 15:09

”Poiana cu narcise”, în pragul dispariției

„Poiana cu narcise” din Racâş-Hida este locul unde an de an creşteau narcise sălbatice, dar păşunatul scăpat de sub control şi...

”Poiana cu narcise”, în pragul dispariției
Lucrări de întreținere pe drumul județean 763 Doda Pilii – Ic Ponor
Transilvania luni, 22 aprilie 2024, 13:55

Lucrări de întreținere pe drumul județean 763 Doda Pilii – Ic Ponor

Necesitatea acestor lucrări de întreținere a fost determinată de alunecările de teren de pe versanți și de viiturile înregistrate la...

Lucrări de întreținere pe drumul județean 763 Doda Pilii – Ic Ponor
Transilvania luni, 22 aprilie 2024, 12:02

Încă 48 de kilometri de autostradă, finalizați în 2023

În total aveam, la sfârşitul anului trecut, 997 de km de autostradă şi 70 de kilometri de drumuri expres.   Drumurile naţionale...

Încă 48 de kilometri de autostradă, finalizați în 2023
Transilvania luni, 22 aprilie 2024, 09:09

Exploring Dacia – Călătorie în timp la Sarmizegetusa Regia

Odată cu venirea primăverii, cetatea dacică Sarmizegetusa Regia, din Munţii Orăştiei, devine un loc favorit pentru turiştii iubitori de...

Exploring Dacia – Călătorie în timp la Sarmizegetusa Regia
Transilvania duminică, 21 aprilie 2024, 10:48

Vremea va continua să fie rece

Maxima termică nu va depăşi 19 grade, iar în unele regiuni, precum nord-vestul şi centrul ţării, pot fi şi temperaturi negative.  ...

Vremea va continua să fie rece
Transilvania sâmbătă, 20 aprilie 2024, 16:15

105 ani de la eliberarea Oradiei de către trupele române

Evenimentele organizate de municipalitate includ o reconstituire a întâmpinării generalului din 20 aprilie 1919, iar actorii de la Teatrul de Stat...

105 ani de la eliberarea Oradiei de către trupele române