Ascultă Radio România Cluj Live

Cluj vs Oradea – de ce nu se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri

Relieful reprezintă principala diferență, care face ca un kilometru de drum la Cluj să fie de trei, patru ori mai costisitor decât în zonele de șes, cum este, de exemplu, la Oradea.

Cluj vs Oradea – de ce nu se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri

Articol editat de cristina.rusu, 27 septembrie 2023, 12:13 / actualizat: 3 octombrie 2023, 12:29

Primarul Clujului, Emil Boc, apreciază că inclusiv traversarea unor zone de deal, împădurite, creează mai multe probleme decât pe Criș, unde nu există astfel de provocări:

Una este să traversezi Făgetul, alta este să construiești la șes o lucrare de infrastructură rutieră. Complexitatea extraordinară a proiectului reprezintă cea mai mare piedică împotriva proiectului. Paradoxal, un proiect de un miliard de euro are ca piedică tocmai complexitatea lui. (Emil Boc)

Chiar dacă la licitații firmele constructoare au la dispoziție mai mulți bani pentru o șosea realizată într-o zonă de deal, de cele mai multe ori profitul suplimentar nu este proporțional cu nivelul de complexitate al proiectului, în așa fel încât să merite efortul.

Emil Boc consideră că, atâta timp cât există suficiente lucrări din care se poate alege, constructorii vor opta pentru șantiere mai ușoare, care nu pun probleme deosebite:

Sunt foarte multe proiecte de infrastructură în România, din PNRR și din alte surse de finanțare europeană. Firmele preferă să lucreze la șes, unde să nu aibă nici viaducte, nici tuneluri, nici pasaje supraterane, nici inele și noduri de legătură, pentru că e mai simplu să construiești. Când trebuie să faci tuneluri ai nevoie de mașini și dispozitive speciale, care trebuie închiriate, cu antamarea cheltuielilor din timp și atunci, decât să te legi la cap cu greutăți, mai bine faci la șes, pentru că tot ai de lucru. (Emil Boc)

Reacția primarului Emil Boc vine ca urmare a faptului că la Oradea proiectul legării DN1 de Autostrada Transilvania e aproape gata, în timp ce la Cluj abia a început. În plus, licitația pentru loturile 2 și 3 ale centurii metropolitane a fost repetată, pentru că, la prima selecție de oferte, nu s-a prezentat niciun constructor.

Proiectul prevede mai multe poduri, viaducte și tuneluri în zona unde centura traversează pădurea Făget, iar oferta financiară nu acoperea acest efort.

Mai mult, arată primarul Emil Boc, într-o zonă de câmpie, cum este la Oradea, nu există alunecări de teren:

Oriunde înțepi într-un deal al Clujului problemele sunt majore. Avem exemplu cu centura Vâlcele – Apahida, se știe câte greutăți au fost în implementare, tocmai din cauza configurației geologice a terenului, se știe câte probleme au fost în Lomb cu drumul de patru benzi, că a fost nevoie de piloni forati de 16 metri adâncime, ca să putem stabiliza dealul. Evident că nici partea de Făget nu e mai brează decât Feleacul sau Lombul. (Emil Boc)

Chiar dacă construcția durează mai mult, pentru șoseaua de legătură dintre A3 și DN1 pe traseul Cluj-Napoca – Turda lucrările au început și vor fi gata până în 2025. De asemenea, la licitația pentru centura metropolitană, valoarea financiară a fost majorată, iar loturile 2 și 3, al căror cost depășește un miliard de euro, sunt ofertate împreună, pentru ca profitul final să fie mai atrăgător pentru constructori.

 

Mihai Miclăuș

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Accident în care a fost implicată o mașină a armatei
Transilvania vineri, 29 noiembrie 2024, 15:35

Accident în care a fost implicată o mașină a armatei

O maşină aparţinând Armatei a fost implicată, vineri, 29 noiembrie, într-un accident de circulaţie în Alba Iulia, provocat de şoferul...

Accident în care a fost implicată o mașină a armatei
Trufele româneşti sunt tot mai rare
Transilvania vineri, 29 noiembrie 2024, 13:12

Trufele româneşti sunt tot mai rare

Trufele româneşti ar putea deveni tot mai rare şi chiar ar putea dispărea în următorii ani din cauza braconierilor, atrage atenţia...

Trufele româneşti sunt tot mai rare
Start la schi în Maramureș
Transilvania vineri, 29 noiembrie 2024, 12:30

Start la schi în Maramureș

Dacă tot și-au făcut din vară toate pregătirile care servesc la distracția și confortul turiștilor, administratorii de la domeniul...

Start la schi în Maramureș
Ziua Națională a României, sărbătorită la Oradea
Transilvania joi, 28 noiembrie 2024, 16:53

Ziua Națională a României, sărbătorită la Oradea

Duminică, 1 decembrie 2024, începând cu ora 12:15, va avea loc ceremonia militară prilejuită de Ziua Națională a României.   Evenimentul...

Ziua Națională a României, sărbătorită la Oradea
Transilvania joi, 28 noiembrie 2024, 14:47

Intrare gratuită la Muzeul de Istorie Maramureș

Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie Maramureş va fi deschis publicului pentru vizitare gratuită în zilele de 30 noiembrie şi 1 decembrie,...

Intrare gratuită la Muzeul de Istorie Maramureș
Transilvania miercuri, 27 noiembrie 2024, 18:55

Cinci peșteri din Defileul Crișului Repede vor fi amenajate

Consiliul Județean Bihor a semnat miercuri, 27 noiembrie, contractul pentru amenajarea a cinci peșteri din județul Bihor: Peștera Vadu Crișului,...

Cinci peșteri din Defileul Crișului Repede vor fi amenajate
Transilvania miercuri, 27 noiembrie 2024, 13:44

Șofer fără permis reținut de polițiști

Un şofer de 31 de ani din Rodna, județul Bistrița-Năsăud, care se urcase la volan deşi avea permisul suspendat, a fost reţinut de către...

Șofer fără permis reținut de polițiști
Transilvania marți, 26 noiembrie 2024, 17:41

Ghișeu Unic de Eficiență Energetică, în Sălaj

Consiliul Judeţean Sălaj a creat, în cadrul Direcţiei Arhitect Şef din instituţie, Ghişeul Unic de Eficienţă Energetică.   Scopul este...

Ghișeu Unic de Eficiență Energetică, în Sălaj