Ascultă Radio România Cluj Live

Cluj vs Oradea – de ce nu se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri

Relieful reprezintă principala diferență, care face ca un kilometru de drum la Cluj să fie de trei, patru ori mai costisitor decât în zonele de șes, cum este, de exemplu, la Oradea.

Cluj vs Oradea – de ce nu se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri

Articol editat de cristina.rusu, 27 septembrie 2023, 12:13 / actualizat: 3 octombrie 2023, 12:29

Primarul Clujului, Emil Boc, apreciază că inclusiv traversarea unor zone de deal, împădurite, creează mai multe probleme decât pe Criș, unde nu există astfel de provocări:

Una este să traversezi Făgetul, alta este să construiești la șes o lucrare de infrastructură rutieră. Complexitatea extraordinară a proiectului reprezintă cea mai mare piedică împotriva proiectului. Paradoxal, un proiect de un miliard de euro are ca piedică tocmai complexitatea lui. (Emil Boc)

Chiar dacă la licitații firmele constructoare au la dispoziție mai mulți bani pentru o șosea realizată într-o zonă de deal, de cele mai multe ori profitul suplimentar nu este proporțional cu nivelul de complexitate al proiectului, în așa fel încât să merite efortul.

Emil Boc consideră că, atâta timp cât există suficiente lucrări din care se poate alege, constructorii vor opta pentru șantiere mai ușoare, care nu pun probleme deosebite:

Sunt foarte multe proiecte de infrastructură în România, din PNRR și din alte surse de finanțare europeană. Firmele preferă să lucreze la șes, unde să nu aibă nici viaducte, nici tuneluri, nici pasaje supraterane, nici inele și noduri de legătură, pentru că e mai simplu să construiești. Când trebuie să faci tuneluri ai nevoie de mașini și dispozitive speciale, care trebuie închiriate, cu antamarea cheltuielilor din timp și atunci, decât să te legi la cap cu greutăți, mai bine faci la șes, pentru că tot ai de lucru. (Emil Boc)

Reacția primarului Emil Boc vine ca urmare a faptului că la Oradea proiectul legării DN1 de Autostrada Transilvania e aproape gata, în timp ce la Cluj abia a început. În plus, licitația pentru loturile 2 și 3 ale centurii metropolitane a fost repetată, pentru că, la prima selecție de oferte, nu s-a prezentat niciun constructor.

Proiectul prevede mai multe poduri, viaducte și tuneluri în zona unde centura traversează pădurea Făget, iar oferta financiară nu acoperea acest efort.

Mai mult, arată primarul Emil Boc, într-o zonă de câmpie, cum este la Oradea, nu există alunecări de teren:

Oriunde înțepi într-un deal al Clujului problemele sunt majore. Avem exemplu cu centura Vâlcele – Apahida, se știe câte greutăți au fost în implementare, tocmai din cauza configurației geologice a terenului, se știe câte probleme au fost în Lomb cu drumul de patru benzi, că a fost nevoie de piloni forati de 16 metri adâncime, ca să putem stabiliza dealul. Evident că nici partea de Făget nu e mai brează decât Feleacul sau Lombul. (Emil Boc)

Chiar dacă construcția durează mai mult, pentru șoseaua de legătură dintre A3 și DN1 pe traseul Cluj-Napoca – Turda lucrările au început și vor fi gata până în 2025. De asemenea, la licitația pentru centura metropolitană, valoarea financiară a fost majorată, iar loturile 2 și 3, al căror cost depășește un miliard de euro, sunt ofertate împreună, pentru ca profitul final să fie mai atrăgător pentru constructori.

 

Mihai Miclăuș

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Crăciun în Maramureș
Transilvania marți, 16 decembrie 2025, 12:57

Crăciun în Maramureș

Unul dintre cele mai îndrăgite și autentice evenimente culturale ale județului va avea loc sâmbătă, 20 decembrie, începând cu ora 12:00, în...

Crăciun în Maramureș
Flacăra Revoluției, reaprinsă la Timișoara
Transilvania marți, 16 decembrie 2025, 08:52

Flacăra Revoluției, reaprinsă la Timișoara

La 36 de ani de la revoluție, Timișoara aduce din nou în prim plan sacrificiul celor care au deschis drumul spre libertate.   Marți, 16...

Flacăra Revoluției, reaprinsă la Timișoara
Investiție majoră în infrastructura județeană
Transilvania marți, 16 decembrie 2025, 08:36

Investiție majoră în infrastructura județeană

Mii de locuitori de pe valea Meleșului din județul Bistrița-Năsăud beneficiază de noul drum județean reabilitat, DJ 172A.   Proiectul a...

Investiție majoră în infrastructura județeană
Controale la depozite ilegale de deșeuri în Sibiu
Transilvania luni, 15 decembrie 2025, 16:34

Controale la depozite ilegale de deșeuri în Sibiu

Controale cerute de prefectul de Sibiu la posibile depozite ilegale de deşeuri, în județ!   Prefectul Mircea Dorin Creţu a decis...

Controale la depozite ilegale de deșeuri în Sibiu
Transilvania luni, 15 decembrie 2025, 15:34

Majorare de tarif la apă și canalizare

Locuitorii judeţului Bistriţa-Năsăud vor plăti, începând de anul viitor, un preţ cu aproximativ 11% mai mare pentru apa potabilă furnizată...

Majorare de tarif la apă și canalizare
Transilvania luni, 15 decembrie 2025, 14:50

Prognoza meteo 15-28 decembrie

Regimul termic va avea un trend ascendent în cursul acestei săptămâni, în aproape toată țara, cu valori termice maxime ce vor oscila în jurul...

Prognoza meteo 15-28 decembrie
Transilvania luni, 15 decembrie 2025, 13:07

Expoziție stradală: Bucătăresele Satelor

În prag de sărbători, pe aleea pietonală din centrul Zalăului, are loc o expoziție dedicată femeilor care au ținut gospodăria și familia...

Expoziție stradală: Bucătăresele Satelor
Transilvania sâmbătă, 13 decembrie 2025, 12:47

A fost lansat catalogul meșterilor populari, unic în România

Peste 80 de meșteri populari din județul Bistrița-Năsăud sunt personajele principale ale unui catalog unic lansat de Centrul Județean pentru...

A fost lansat catalogul meșterilor populari, unic în România