Ascultă Radio România Cluj Live

Drepturile pasagerilor în caz de anulări ale zborurilor: Legislaţia europeană şi realitatea companiilor europene

Foto: Jan Vašek /Pixabay

Legislaţia europeană oferă mai multe drepturi pasagerilor care se confruntă cu zboruri anulate sau cu întârzieri mari; în realitate însă companiile aeriene invocă tot felul de pretexte pentru a nu respecta legea.

Drepturile pasagerilor în caz de anulări ale zborurilor: Legislaţia europeană şi realitatea companiilor europene
Foto: Foto: Jan Vašek /Pixabay

Articol editat de cristina.rusu, 14 iulie 2023, 13:12 / actualizat: 23 iulie 2023, 11:33

Legislaţia europeană oferă mai multe drepturi pasagerilor care se confruntă cu zboruri anulate sau cu întârzieri mari; în realitate însă companiile aeriene invocă tot felul de pretexte pentru a nu respecta legea.

Despre drepturile pe care le avem şi în cât timp ne putem aştepta să le obţinem a vorbit Andrea Nagy cu avocatul Marian Eftenie:

Marian Eftenie: Legislaţia europeană oferă mai multe drepturi şi beneficii pentru pasagerii care se confruntă cu probleme de anulare zbor sau întârzieri mari, în situaţia în care zborul este efectuat pe teritoriul Uniunii Europene, este încheiat pe teritoriul Uniunii Europene sau cursa este efectuată de o companie înregistrată în Uniunea Europeană. În caz de anulare, se oferă o rambursare în termen de 7 zile a întregului cost al biletului. Se acordă bineînţeles un zbor de retur la punctul de plecare iniţial sau o redirecţionare către destinaţia finală cât mai repede posibil. Întretimp se oferă mese şi băuturi răcoritoare proporţional cu timpul de aşteptare; de asemenea pasagerii au dreptul la 2 apeluri telefonice gratuite şi de a trimite mesaje gratuit pe mail sau fax. Pe lângă aceste acţiuni (care ar trebui să fie fireşti, însă din păcate nu întotdeauna pasagerii beneficiază de ele), în cazul în care ziua de plecare programată pentru noul zbor este în altă zi faţă de zborul iniţial care a fost anulat, se oferă şi cazare la hotel şi bineînţeles transport gratuit între aeroport şi hotel. Pe lângă toate acestea, dacă zborul este de până la 1500 km, pasagerul are dreptul la o compensaţie de 250 de euro; în cazul în care zborul este pe o distanţă între 1500-3000 km, compensaţia este de 400 de euro; iar dacă distanţa până la aeroportul de destinaţie este mai mare de 3000 km, compensaţia este de 600 de euro.

Andrea Nagy: Doar dacă punctul de pornire este în Uniunea Europeană, sau compania este înregistrată în UE. Deci dacă eu mă duc în Australia, cu o companie înregistrată acolo şi se anulează zborul, nicio şansă să obţin toate aceste compensaţii?

Marian Eftenie: Dacă pleci din Cluj, atunci se aplică.

Andrea Nagy: Asta este regula; dar care e realitatea?

Marian Eftenie: Începând din pandemie există o criză majoră pe aeroporturi, foarte multe persoane se confruntă cu întârzieri majore sau anulări de zbor. La organele sesizate cu plângeri, precum Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (dacă zborul este din România), sau Centrul European al Consumatorilor (dacă un pasager român zboară între alte două ţări ale Uniunii Europene), timpul de aşteptare pentru soluţionare este destul de mare. Înainte de a se adresa autorităţilor, pasagerul trebuie să facă dovada că s-a adresat şi operatorului de zbor şi acesta fie a refuzat, fie nu i-a răspuns în niciun fel.

Andrea Nagy: Din experienţa ta, cât este în realitate acest timp de aşteptare?

Marian Eftenie: În mod normal ar trebui să fie de 30 de zile, dar în realitate poate dura până la 3-4 luni. Aici vorbim de compensaţia aceea între 250-600 de euro; dacă eşti blocat undeva, celelalte beneficii trebuie să se acorde pe loc. Operatorului de zbor ne putem adresa prin e-mail, dar există şi un formular european de sesizare pe care-l putem completa în română sau în engleză, în funcţie de compania căreia ne adresăm. În cazul în care nu există un răspuns nici din partea operatorului, nici din partea autorităţilor, se poate formula o cerere de chemare în judecată.

Andrea Nagy: Ce pretexte invocă de obicei companiile aeriene pentru a nu respecta legea?

Marian Eftenie: Invocă circumstanţe excepţionale, care nu ar fi putut să fie controlate de ei; în sensul că s-a defectat o aeronavă şi a trebuit să fie înlocuită cu una mai mică, iar pasagerul în cauză nu a mai avut loc, însă acesta nu e un motiv întemeiat. Împrejurările excepţionale se referă la situaţii precum închiderea spaţiului aerian în Ucraina anul trecut, sau o calamitate naturală precum erupţia unui vulcan în Islanda, care afectează spaţiul aerian pe 4-5 ţări. Acestea sunt motive întemeiate, pentru care într-adevăr compania nu poate fi trasă la răspundere.


 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.
Ne găsești și pe facebooktwitter și instagram.

Etichete:
ANCOM a identificat sute de site-uri clonate cu ajutorul inteligenței artificiale
Social sâmbătă, 3 mai 2025, 11:12

ANCOM a identificat sute de site-uri clonate cu ajutorul inteligenței artificiale

Potrivit ANCOM, reţeaua este utilizată pentru promovarea de conţinut înşelător pe o platformă de socializare. ANCOM atrage atenţia că au...

ANCOM a identificat sute de site-uri clonate cu ajutorul inteligenței artificiale
SUA au eliminat România din programul Visa Waiver
Social sâmbătă, 3 mai 2025, 10:54

SUA au eliminat România din programul Visa Waiver

România a îndeplinit toate elementele pe care legea americană le stipulează pentru accederea în cadrul programului Visa Waiver. Aceasta este...

SUA au eliminat România din programul Visa Waiver
Terenurile românilor, puse în ordine: lucrări de cadastru în milioane de hectare
Social vineri, 2 mai 2025, 16:37

Terenurile românilor, puse în ordine: lucrări de cadastru în milioane de hectare

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară derulează anul acesta lucrări de cadastru pe o suprafață de peste 5,7 milioane de...

Terenurile românilor, puse în ordine: lucrări de cadastru în milioane de hectare
Cum va fi vremea în weekend și săptămâna viitoare
Social vineri, 2 mai 2025, 13:23

Cum va fi vremea în weekend și săptămâna viitoare

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a publicat prognoza meteo pentru weekendul 2 – 4 mai și pentru săptămâna viitoare, 5...

Cum va fi vremea în weekend și săptămâna viitoare
Social vineri, 2 mai 2025, 12:41

Expert Forum deschide un centru de informare şi asistenţă electorală pentru alegerile prezidenţiale

Organizația Expert Forum pune la dispoziţia tuturor celor interesaţi un centru de informare şi asistenţă electorală pentru alegerile...

Expert Forum deschide un centru de informare şi asistenţă electorală pentru alegerile prezidenţiale
Social vineri, 2 mai 2025, 12:07

Ce mai sunt și mai pot face sindicatele în România de astăzi?

Ce mai sunt și mai pot face sindicatele în România de astăzi? Răspunde liderul BNS, Dumitru Costin: Pe lângă noi mai sunt patru confederații...

Ce mai sunt și mai pot face sindicatele în România de astăzi?
Social vineri, 2 mai 2025, 10:52

Tânăr de 20 de ani, recuperat de salvamontiștii maramureșeni

Salvamontiştii din Maramureş au recuperat un cetăţean ucrainean de 20 de ani din versantul Pop Ivan din Munţii Maramureşului. El anunţase,...

Tânăr de 20 de ani, recuperat de salvamontiștii maramureșeni
Social vineri, 2 mai 2025, 10:46

Bătaie între două minore, filmată și postată pe rețelele de socializare!

O minoră de 12 ani a bătut şi agresat verbal o fată de 16 ani, pe o stradă din municipiul Alba Iulia, în cauză fiind declanşate cercetări...

Bătaie între două minore, filmată și postată pe rețelele de socializare!