Ascultă Radio România Cluj Live

Radio Cluj…la modă: Moda, ca spațiu de visare: Diana Vreeland (II) [FOTO]

Redactorul șef al publicației, Carmel Snow, aceeași figură care l-a promovat intens pe Balenciaga, de care o lega și o strânsă prietenie, i-a dat mână liberă Dianei, în contextul în care revista trecea prin transformări majore.

Radio Cluj…la modă: Moda, ca spațiu de visare: Diana Vreeland (II) [FOTO]

Articol editat de cristina.rusu, 22 septembrie 2022, 06:00 / actualizat: 22 septembrie 2022, 9:05

Direcția artistică era asigurată de Alexey Brodovitch,  iar partea de fotografie de reputatul fotograf Martin Munkacsi. Diana fusese aleasă pentru gustul său desăvârșit de-a apărea în lume și ca reprezentată a unei elite a societății, ce avea să atragă eșalonul clasei de mijloc în cumpărarea publicației, evocând suflul unei beau monde internaționale.

Sigur că marea majoritate a sugestiilor Dianei din rubrica sa “Why don’t you?” erau mai degrabă extravagante, hilare cu siguranță și, multe imposibil de pus în practică, cum era cea în care sugera mamelor să spele capul copiilor cu șampanie pentru a deveni mai blonzi.

Se povestește că Diana Vreeland avea obiceiul să-și parfumeze pernele injectându-le cu parfum, de aceea tipul de sugestii din rubrică erau colate, cu ironia inclusă pe propriul său stil de viață.

Se găseau cu siguranță și sfaturi practice, ușor de pus în aplicare în acele vremuri de după criza financiară care prindeau bine cititoarelor revistei, iar sensul unei astfel de abordări se găsea în dorința de a sugera visarea unor atmosfere luxuriante într-o epocă ostilă acestui tip de lifestyle.

Un alt aspect deloc de neglijat era acela al promovării propriei industrii vestimentare ce prindea contur pe Seventh Avenue, laolaltă cu designerii americani. Unul dintre designerii aduși în prim plan de D.V. a fost Claire McCardell, cunoscută pentru latura sport, practică a hainelor.

Odată cu începerea celui de-al doilea război mondial tonul rubricii patronată de Diana Vreeland s-a schimbat esențial, focusându-se pe latura practică și empatică  a vieții- cum puteai să faci mult din puținul pe care-l aveai la dispoziție, cu accentul pe sportswear.

Inspirat din vestimentația sport, stilul acesta ce  avea să se consacre ulterior ca stilul american prin excelență, era  opusul stilului aristocratic european, sofisticat și adesea greoi avându-și rădăcinile în stilul cumpătat, puritan și simplu specific Noii Anglii conform teoreticienei Rebecca Arnold.

Esențială pentru imaginea revistei a fost și colaborarea Dianei Vreeland cu fotografa Louise Dahl-Wolfe, unele dintre imaginile memorabile ale perioadei datorându-se acestui parteneriat- de neuitat ședința foto din deșertul Arizona din 1941, unde caracterul sculptural al cactușilor era magnific contextualizat în combinație cu produsele modei.

Sunt multe de spus despre contribuția adusă imaginii revistei de către Diana Vreeland, nu ne-ar ajunge rubricile pentru un an întreg să le enumerăm- persoanele care-i datorează cariera în modă și film- ca Lauren Bacall, designeri ca Claire McCardell, James Galanos sau Norman Norell, ideile sale legate de articole practice de modă ca sandalele Capri sau lacul de unghii roșu – pe care-l folosea, cu o formulă preluată de la un creator parizian  și care a ajuns să fie produs pe scară largă în America, datorită pontului servit de ea lui Charles Revson.

Designerul de bijuterii Kenneth Jay Lane îi datorează începuturile carierei sale, ochiul exersat al Dianei detectând perfect talentele incipiente.

În cadrul publicației Harper s Bazaar ea a promovat gustul american nu doar în vestimentație ci în tot ce înseamnă aparența.

Această prezentare necesită JavaScript.

The American Girl- fie îmbrăcată în sportwear, fie în haine formale, era femeia aflată la vârsta de 30 de ani și urma tiparul  aflat în mintea editoarei din vremurile adolescenței sale- nu excesiv de frumoasă, dar cu personalitate, stylish și dinamică, opunând astfel stilului european static al couture-ul, un dinamism evident a ceea ce începea să se contureze ca The American Look.

Contribuția ulterioară a Dianei Vreeland în cadrul revistei Vogue și impactul său în era youthquake a anilor ‘70  va face obiectul și subiectul unei alte intervenții viitoare  în rubrica noastră.

 

Călina Langa, fashion designer

Pozele sunt fotocopii din cartea Diana Vreeland, Empress of Fashion de Amanada Mackenzie Stuart, Thames&Hudson Ltd 2019

 

 

 

 

 

 

 

Radio Cluj…la modă: Expoziția semestrială UAD Fashion 
Radio Cluj... la modă joi, 15 februarie 2024, 06:00

Radio Cluj…la modă: Expoziția semestrială UAD Fashion 

Departamentul Modă/Design vestimentar din cadrul UAD Cluj, vă invită să vedeți până în data de 26 februarie, expoziția studenților de la...

Radio Cluj…la modă: Expoziția semestrială UAD Fashion 
Radio Cluj… la modă: Tendințe în moda primăvară/vară 2024 (II)
Radio Cluj... la modă joi, 8 februarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: Tendințe în moda primăvară/vară 2024 (II)

Ne continuăm astăzi plimbarea stilistică printre tendințele majore ale modei pentru primăvară/ vară 2024. Dacă data trecută am precizat...

Radio Cluj… la modă: Tendințe în moda primăvară/vară 2024 (II)
Radio Cluj… la modă: tendințe în moda primăvară/vară 2024 
Radio Cluj... la modă joi, 1 februarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: tendințe în moda primăvară/vară 2024 

Cu toate că frigul este predominant, încă, în emisfera noastră nordică, brandurile celebre, dar nu doar ele, ci și cele debutante și-au...

Radio Cluj… la modă: tendințe în moda primăvară/vară 2024 
Radio Cluj… la modă: UAD Fashion Workshops/AUDIO (partea III)
Radio Cluj... la modă joi, 25 ianuarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: UAD Fashion Workshops/AUDIO (partea III)

Chiar dacă am pășit în 2024 și am lăsat în urmă întâmplările anului trecut revin, astăzi, cu o parte însemnată, din ceea ce au...

Radio Cluj… la modă: UAD Fashion Workshops/AUDIO (partea III)
Radio Cluj... la modă joi, 18 ianuarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea II)

Clientela nu trebuie derutată, ci este necesar abia să perceapă tranziția modei – aceasta este ceea ce cere o femeie cu gust- o toaletă...

Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea II)
Radio Cluj... la modă joi, 4 ianuarie 2024, 06:00

Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea I)

Cea mai veche casă de modă pariziană este casa Lanvin. Puțini își mai amintesc azi acest fapt incontestabil. Jeanne Lanvin, întemeietoarea ei,...

Radio Cluj… la modă: designerul lunii: Jeanne Lanvin (partea I)
Radio Cluj... la modă joi, 28 decembrie 2023, 06:00

Radio Cluj… la modă: De ce nu ai fi specială în Noaptea de Revelion?

Pentru că ne pregătim de trecerea în Noul An, pe care fiecare dintre noi îl va traversa în diferite ipostaze, m-am gândit să facem o trecere...

Radio Cluj… la modă: De ce nu ai fi specială în Noaptea de Revelion?
Radio Cluj... la modă joi, 21 decembrie 2023, 06:00

Radio Cluj…la modă: Vin sărbătorile, vin! 

Ca în fiecare an care trece cum știe el mai bine, iată ne pregătim, din nou de sărbătoare. Ne aranjăm casele, facem curățenie și punem...

Radio Cluj…la modă: Vin sărbătorile, vin!