Radio Cluj…la modă: Designul american – partea II
Am făcut această mică introducere din drag pentru modă și veșminte. Secole de-a rîndul, moda a fost privită ca o preocupare facilă legată de sexul slab, sau frumos, tîrînd după ea, această etichetă ușurică. Poate că niște panglici, volane, pliuri sau pliseuri vorbesc despre vanitatea feminină aparent superficială, dar întreg ansamblul versatil al modei pune probleme foarte serioase celor interesați de studiul său, printre care îmi place să cred, că mă număr și eu.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 4 aprilie 2019, 06:00 / actualizat: 4 aprilie 2019, 8:23
A propos de mutațiile sociale, ne întoarcem la designul american, despre care începusem să vă vorbesc data trecută.
Cu toate că direcțiile principale plecau tot de la Paris considerat centrul modei, designerii americani se luptau să formeze un așa zis couture american.
James Galanos a fost unul dintre puținii designeri americani care au început să creeze couture încercînd să-l adapteze vestimentației seriale, după o perioadă de studiu pariziană. La fel a fost celebrul creator Norman Norell, a cărui minunată retrospectivă a putut fi vizionată anul trecut la Muzeul FIT din New York.
Tot aici putem să-l pomenim și pe Charles James, un fel de omolog american al lui Cristobal Balenciaga, cu viziunea sa arhitecturală asupra veșmintelor. Balenciaga însuși a spus despre controversatul creator- nu a creat de-a lungul carierei sale de 50 de ani nici măcar 1000 de piese, fiind mereu aproape de faliment- că este nu doar cel mai mare creator de modă american ci este singurul și cel mai bun croitor care transcende de la o formă a artei aplicate la cea mai pură formă artistică.
Claire Mc Cardell, un alt designer american al perioadei de după război, a fost cea care a receptat la justa valoare posibilitățile oferite de producția de serie creînd linii de pret-a-porter simple și funcționale ce coincideau perfect cu spiritul vremurilor.
Printre inovațiile aduse în modă de ea se numără costumul de baie întreg. Când revista Time a publicat-o pe coperta sa în mai 1955, s-a scris despre ea că este designerul care a înțeles cel mai bine cum își doresc americancele să arate, și într-adevăr, ea considera că hainele șînt făcute pentru a fi purtate de femeile reale ale acelor vremuri.
În perioada în care englezii au aveau pe Mary Quant, americanii l-au avut pe Rudi Gernreich. Extrem de inovativ și cu un simț aparte pentru valoarea dată de designul care șochează, Gernreich este creditat a fi creatorului sutienului no-bra bra, ce permitea bustului să-și mențină forma naturală, un mod complet opus viziunii generațiilor anterioare.
Anii ‘’70 îl vor aduce în prim plan pe Halston, un designer faimos nu doar pentru viziunea sa sofisticată asupra stilului american, cît mai ales pentru apetitul deosebit pentru aparițiile media. Halston a fost cel care a deschis seria designerului vedetă- a îmbrăcat multe celebrități ale vremurilor- cum aveau, mai târziu să fie considerați Calvin Klein, Donna Karan sau Ralph Lauren, contemporanii noștri, de care trebuie că ați auzit.
Aceștia, sunt de altfel și fondatorii conceptului de afacere de modă, în cel mai pur sens al cuvântului, printr-un marketing perfect acordat stilului de viață al consumatorilor și prin construirea unui brand personal.
Dar despre toate acestea vom povesti săptămâna viitoare! Până atunci vă urez o primăvară plină de culoare în vestimentație!
Sursa imaginilor este albumul personal Fashion Designers from A-Z in The Collection of the Museum at the Fashion Institute of Technology Taschen 2018.
Călina Langa, fashion designer
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.