Ascultă Radio România Cluj Live

Premiera ”Madama Butterfly”, de Giacomo Puccini

Duminică, 30 septembrie, ora 18:30, cortina Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.

Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare și emoție în coproducția-eveniment realizată alături de  Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creație italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni și se bucură de o distribuție impozantă de soliști clujeni și invitați speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.

”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentație, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul inițial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuțiosului său parcurs creativ.  

Giacomo Puccini își dedicase întreaga atenție și concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonațiile muzicii, obiceiurile, ritualurile și simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic.

Tocmai acest caracter diferit – și, în definitiv, inovator pentru secolul XX – al operei a atras scepticismul și dezaprobarea publicului premierei de la Milano și, astfel, nevoia lui Puccini de a-și revizui amplu partiturile.  Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovațiile îndreptățite și clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent. 

Tragedia lirică plasează acțiunea la intersecția a două culturi contrastante: cea americană și cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, dorește să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă și tânără gheișă din Nagasaki.

Premiera ”Madama Butterfly”, de Giacomo Puccini

Articol editat de cristina.rusu, 26 septembrie 2018, 06:00 / actualizat: 26 septembrie 2018, 8:02

Duminică, 30 septembrie, ora 18:30, cortina Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.

Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare și emoție în coproducția-eveniment realizată alături de  Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creație italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni și se bucură de o distribuție impozantă de soliști clujeni și invitați speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.

”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentație, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul inițial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuțiosului său parcurs creativ.  

Giacomo Puccini își dedicase întreaga atenție și concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonațiile muzicii, obiceiurile, ritualurile și simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic.

Tocmai acest caracter diferit – și, în definitiv, inovator pentru secolul XX – al operei a atras scepticismul și dezaprobarea publicului premierei de la Milano și, astfel, nevoia lui Puccini de a-și revizui amplu partiturile.  Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovațiile îndreptățite și clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent. 

Tragedia lirică plasează acțiunea la intersecția a două culturi contrastante: cea americană și cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, dorește să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă și tânără gheișă din Nagasaki.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=4T9iSk7q3Y0

Dacă pentru mire căsătoria este o conveniență privită cu amuzament, mireasa se entuziasmează la gândul și visul iubirii adevărate, oferindu-i iubitului întreaga sa ființă. Cursul narativ  este caracterizat de o complexă paletă sentimentală, variind de la dragostea inocentă, dedicată și necondiționată, la superficialitate, răceală și indiferență – subliniind inerentele contraste dintre cei doi soți și culturile lor, tânăra cu nume de fluture ajungând să cunoască un final tragic, în locul zborului dulce al iubirii, pe care îl sperase.

 În calitate de realizatori ai producției Madama Butterfly de Giacomo Puccini, ne aflăm în fața unei drame eminamente psihologice, chiar psihanalitice. Tocmai acest fapt a determinat ostilitatea primilor receptori ai acesteia la începutul secolului XX. Mai mult decât atât, Butterfly reprezintă apoteoza ,,eternului feminin”, atât de răspândit în cultura finalului de secol XIX, redat cu ajutorul ,,metodelor” moderne ale analizei.

În mod ciudat, această ,,poveste” de esență freudiană a trebuit să fie scrisă de un italian și nu – așa cum ne-am fi așteptat – de către un muzician de origine central-europeană precum Richard Strauss, spre exemplu. În acea vreme a Germaniei lui Wilhelm al II-lea, burghezia mergea la operă cu așteptarea de a întâlni transpunerea unei lumi platonice, dominată de zei și nu cea a oamenilor vii, ai realității imediate. (David Crescenzi)

Premiera va aduce, așadar, pe scena noastră o poveste eternă și fascinantă, impregnată cu esențe exotice, conturate de inconfundabila armonie pucciniană. Distribuția îi reunește pe scenă pe apreciații soliști: Carmen Gurban (Cio-Cio-San), Iulia Merca (Suzuki), Cezara Diță (Kate Pinkerton – debut), Marius Vlad Budoiu (B.F. Pinkerton), Geani Brad (Sharpless), alături de Florin Pop, George Godja, Corneliu Huțanu, Molnár Zoltán, Gelu Moldovan, Cezar Ciobanu (invitat), acompaniați de Corul și Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, coordonați muzical de maestrul David Crescenzi.

Producția se bucură de participarea excepțională a unei echipe de creație din Italia, coordonată de regizorul artistic Matteo MazzoniBenito Leonori – decoruriPatricia Toffolutti – costume, Mario Spinaci – video design, Ludovico Gobbi – lighting design, Riccardo Cecchetti – ilustrațiiMaestru de cor: Emil Maxim; Dirijor cor: Corneliu Felecan; Asistență regie artistică: Mihaela Bogdan; Asistență decoruri: Elisabetta Salvatori (invitată); Regie scenă culine: Alina Simona Nistor.

Premiera ”Madama Butterfly” va fi urmată de o a doua reprezentație miercuri, 3 octombrie, de la ora 18:30.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

 

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Steaua fără nume/ Riscurile celebrităţii
Cultural duminică, 10 august 2025, 00:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Steaua fără nume/ Riscurile celebrităţii

O seară specială de teatru la radio! Duminică, 10 august, de la ora 20.03, Radio Cluj și Teatrul Naţional Radiofonic prezintă piesa ”Steaua...

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Steaua fără nume/ Riscurile celebrităţii
„Între Mit și Realitate” – Vernisaj expoziție la Galeriile Radio Cluj | AUDIO
Cultural joi, 7 august 2025, 12:34

„Între Mit și Realitate” – Vernisaj expoziție la Galeriile Radio Cluj | AUDIO

Galeriile Radio Cluj și Asociația Artiștilor Plastici din Cluj vă invită să descoperiți lucrările artistei Anca Iuliana Kiș în cadrul...

„Între Mit și Realitate” – Vernisaj expoziție la Galeriile Radio Cluj | AUDIO
Schimbarea la Faţă a Domnului – sărbătoare importantă pentru creştinii ortodocşi şi catolici
Cultural miercuri, 6 august 2025, 00:00

Schimbarea la Faţă a Domnului – sărbătoare importantă pentru creştinii ortodocşi şi catolici

Creştinii ortodocşi şi catolici sărbătoresc miercuri, 6 august, Schimbarea la Faţă a Domnului, care, conform credinţei creştine, aminteşte...

Schimbarea la Faţă a Domnului – sărbătoare importantă pentru creştinii ortodocşi şi catolici
Expoziție la Radio Cluj
Cultural luni, 4 august 2025, 12:28

Expoziție la Radio Cluj

Galeriile Radio Cluj și Asociația Artiștilor Plastici din Cluj vă invită să vizionați expoziția artistei Anca Iulia Kiss intitulată...

Expoziție la Radio Cluj
Cultural duminică, 3 august 2025, 00:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Oblomov

O seară specială de teatru la radio! Duminică, 3 august, începând cu ora 20:03, Teatrul Național Radiofonic vă invită să ascultați...

Teatru radiofonic la Radio Cluj – Oblomov
Cultural sâmbătă, 2 august 2025, 00:00

Muzică sacră la Biserica Luterană din Cluj-Napoca

Un concert coral de muzică sacră va avea loc în Biserica Luterană din Cluj-Napoca marți, 5 august, de la ora 19:00. Corul de cameră...

Muzică sacră la Biserica Luterană din Cluj-Napoca