Ascultă Radio România Cluj Live

Premiera ”Madama Butterfly”, de Giacomo Puccini

Duminică, 30 septembrie, ora 18:30, cortina Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.

Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare și emoție în coproducția-eveniment realizată alături de  Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creație italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni și se bucură de o distribuție impozantă de soliști clujeni și invitați speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.

”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentație, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul inițial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuțiosului său parcurs creativ.  

Giacomo Puccini își dedicase întreaga atenție și concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonațiile muzicii, obiceiurile, ritualurile și simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic.

Tocmai acest caracter diferit – și, în definitiv, inovator pentru secolul XX – al operei a atras scepticismul și dezaprobarea publicului premierei de la Milano și, astfel, nevoia lui Puccini de a-și revizui amplu partiturile.  Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovațiile îndreptățite și clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent. 

Tragedia lirică plasează acțiunea la intersecția a două culturi contrastante: cea americană și cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, dorește să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă și tânără gheișă din Nagasaki.

Premiera ”Madama Butterfly”, de Giacomo Puccini

Articol editat de cristina.rusu, 26 septembrie 2018, 06:00 / actualizat: 26 septembrie 2018, 8:02

Duminică, 30 septembrie, ora 18:30, cortina Operei Naționale Române din Cluj-Napoca se ridică pentru cea dintâi premieră a Stagiunii 2018-2019: ”Madama Butterfly” de Giacomo Puccini.

Capodopera ce deschide în mod oficial noul an liric al teatrului liric clujean va prinde culoare și emoție în coproducția-eveniment realizată alături de  Fondazione ”Pergolesi Spontini”, sub Înaltul Patronaj al Ambasadei Italiei în România. Montarea poartă semnătura unei apreciate echipe de creație italiene, coordonată de regizorul artistic Matteo Mazzoni și se bucură de o distribuție impozantă de soliști clujeni și invitați speciali, aflată sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi.

”Madama Butterfly” este un titlu de referință al repertoriului operistic universal care a fascinat prin controversă chiar de la prima sa reprezentație, fiind contestată dur la premiera absolută prezentată la Scala di Milano, pe data de 17 februarie 1904 (sub titlul inițial ”Cio-Cio-San”), fapt ce a adus o mare suferință compozitorului, în pofida minuțiosului său parcurs creativ.  

Giacomo Puccini își dedicase întreaga atenție și concentrare pentru a reda o ”Madama Butterfly” autentică, perfect încadrată în contextul asiatic – astfel, documentarea sa temeinică asupra culturii japoneze se reflectă distinctiv în intonațiile muzicii, obiceiurile, ritualurile și simbolurile reprezentative ce-i caracterizează întregul discurs muzical-dramatic.

Tocmai acest caracter diferit – și, în definitiv, inovator pentru secolul XX – al operei a atras scepticismul și dezaprobarea publicului premierei de la Milano și, astfel, nevoia lui Puccini de a-și revizui amplu partiturile.  Cea de-a doua premieră, ajustată, a fost pusă în scenă la Brescia (28 mai 1904) – sub numele ce avea să devină celebru, aducându-i compozitorului ovațiile îndreptățite și clasând ”Madama Butterfly” printre titlurile permanente din repertoriilor celor mai mari teatre lirice ale lumii, până în prezent. 

Tragedia lirică plasează acțiunea la intersecția a două culturi contrastante: cea americană și cea japoneză. B.F. Pinkerton, un locotenent al marinei americane aflat în Japonia, dorește să o ia în căsătorie pe Cio-Cio-San, o frumoasă și tânără gheișă din Nagasaki.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=4T9iSk7q3Y0

Dacă pentru mire căsătoria este o conveniență privită cu amuzament, mireasa se entuziasmează la gândul și visul iubirii adevărate, oferindu-i iubitului întreaga sa ființă. Cursul narativ  este caracterizat de o complexă paletă sentimentală, variind de la dragostea inocentă, dedicată și necondiționată, la superficialitate, răceală și indiferență – subliniind inerentele contraste dintre cei doi soți și culturile lor, tânăra cu nume de fluture ajungând să cunoască un final tragic, în locul zborului dulce al iubirii, pe care îl sperase.

 În calitate de realizatori ai producției Madama Butterfly de Giacomo Puccini, ne aflăm în fața unei drame eminamente psihologice, chiar psihanalitice. Tocmai acest fapt a determinat ostilitatea primilor receptori ai acesteia la începutul secolului XX. Mai mult decât atât, Butterfly reprezintă apoteoza ,,eternului feminin”, atât de răspândit în cultura finalului de secol XIX, redat cu ajutorul ,,metodelor” moderne ale analizei.

În mod ciudat, această ,,poveste” de esență freudiană a trebuit să fie scrisă de un italian și nu – așa cum ne-am fi așteptat – de către un muzician de origine central-europeană precum Richard Strauss, spre exemplu. În acea vreme a Germaniei lui Wilhelm al II-lea, burghezia mergea la operă cu așteptarea de a întâlni transpunerea unei lumi platonice, dominată de zei și nu cea a oamenilor vii, ai realității imediate. (David Crescenzi)

Premiera va aduce, așadar, pe scena noastră o poveste eternă și fascinantă, impregnată cu esențe exotice, conturate de inconfundabila armonie pucciniană. Distribuția îi reunește pe scenă pe apreciații soliști: Carmen Gurban (Cio-Cio-San), Iulia Merca (Suzuki), Cezara Diță (Kate Pinkerton – debut), Marius Vlad Budoiu (B.F. Pinkerton), Geani Brad (Sharpless), alături de Florin Pop, George Godja, Corneliu Huțanu, Molnár Zoltán, Gelu Moldovan, Cezar Ciobanu (invitat), acompaniați de Corul și Orchestra Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, coordonați muzical de maestrul David Crescenzi.

Producția se bucură de participarea excepțională a unei echipe de creație din Italia, coordonată de regizorul artistic Matteo MazzoniBenito Leonori – decoruriPatricia Toffolutti – costume, Mario Spinaci – video design, Ludovico Gobbi – lighting design, Riccardo Cecchetti – ilustrațiiMaestru de cor: Emil Maxim; Dirijor cor: Corneliu Felecan; Asistență regie artistică: Mihaela Bogdan; Asistență decoruri: Elisabetta Salvatori (invitată); Regie scenă culine: Alina Simona Nistor.

Premiera ”Madama Butterfly” va fi urmată de o a doua reprezentație miercuri, 3 octombrie, de la ora 18:30.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

 

Teatru radiofonic la Radio Cluj – A murit Bubi!
Cultural duminică, 21 septembrie 2025, 00:00

Teatru radiofonic la Radio Cluj – A murit Bubi!

Duminică, 21 septembrie, ora 20:05, Teatrul Național Radiofonic prezintă spectacolul: „A murit Bubi!” de Tudor Mușatescu. Adaptarea...

Teatru radiofonic la Radio Cluj – A murit Bubi!
5,7 milioane de euro despăgubire pentru obiectele de patrimoniu furate din muzeul din Olanda
Cultural sâmbătă, 20 septembrie 2025, 19:22

5,7 milioane de euro despăgubire pentru obiectele de patrimoniu furate din muzeul din Olanda

România a primit 5,7 milioane de euro ca despăgubire pentru cele patru obiecte de patrimoniu furate dintr-un muzeu din Olanda în ianuarie anul...

5,7 milioane de euro despăgubire pentru obiectele de patrimoniu furate din muzeul din Olanda
O nouă premieră la Teatrul de Păpuși „Puck”
Cultural joi, 18 septembrie 2025, 12:31

O nouă premieră la Teatrul de Păpuși „Puck”

Teatrul de Păpuși „Puck” din Cluj-Napoca își așteaptă în curând micii spectatori la o nouă premieră.   Este vorba de spectacolul...

O nouă premieră la Teatrul de Păpuși „Puck”
Filarmonica „Transilvania” la 70 de ani. Stagiune nouă, noi începuturi
Cultural joi, 18 septembrie 2025, 11:02

Filarmonica „Transilvania” la 70 de ani. Stagiune nouă, noi începuturi

La începutul lunii septembrie, Filarmonica de Stat Transilvania a împlinit 70 de ani.  Toate evenimentele din stagiunea de toamnă, care începe...

Filarmonica „Transilvania” la 70 de ani. Stagiune nouă, noi începuturi
Cultural miercuri, 17 septembrie 2025, 11:55

Turneul „Classic Unlimited” aduce muzica clasică în locuri speciale

Muzica clasică va ajunge, și în această toamnă, în locuri speciale din țară, două dintre ele fiind în județul Alba.   Turneul...

Turneul „Classic Unlimited” aduce muzica clasică în locuri speciale
Cultural miercuri, 17 septembrie 2025, 11:09

Focus Metamorfic – filme, spectacole și alte evenimente într-un proiect Reactor

În perioada septembrie-octombrie, Reactor de creație și experiment, în parteneriat cu Cinema Arta și Teatrul Național „Lucian Blaga”,...

Focus Metamorfic – filme, spectacole și alte evenimente într-un proiect Reactor
Cultural marți, 16 septembrie 2025, 15:12

„Datini și Credință” – expoziție de pictură la Galeriile Radio Cluj

Galeriile Radio Cluj vă invită în perioada 25 septembrie – 12 octombrie să vizionați expoziția „Datini și Credință” cuprinzând...

„Datini și Credință” – expoziție de pictură la Galeriile Radio Cluj
Cultural marți, 16 septembrie 2025, 11:17

Victor Rebengiuc se retrage de pe scenă, cu demnitate și eleganță

”Adio, Andre!” – a scris Victor Rebengiuc într-o postare pe reţelele de socializare. Luni seară, 15 septembrie, Teatrul Bulandra a...

Victor Rebengiuc se retrage de pe scenă, cu demnitate și eleganță