Ascultă Radio România Cluj Live

Ce e de făcut pentru a repune în circulaţie, definitiv, mocăniţa din Sibiu?!

Ce e de făcut pentru a repune în circulaţie, definitiv, mocăniţa din Sibiu?!

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 20 martie 2018, 06:00 / actualizat: 24 martie 2018, 12:11

Vă e dor de o plimbare cu mocăniţa, prin Dumbravă? Va mai fi sau nu, repusă în funcţie? O discuţie directă cu Mihai Blotor, președintele Asociației Prietenii Mocăniței, va lămuri o seamă de dileme: mai putem vorbi de repunerea în funcțiune a acestui tren? Ce şanse sunt ca acest tren pe ecartament îngust să fie repus în circulație?

Laura Matei: — Care este povestea Mocăniţei şi cum a fost ea repusă în funcţiune?

Mihai Blotor: — Povestea Mocăniţei începe în 1868, când un baron din Sighişoara se hotărăşte să construiască o cale ferată care să lege Sighişoara – deja legată de Imperiul Austro-Ungar – de Budapesta. Primeşte aprobare de la guvernul din Budapesta pentru a construi o cale ferată îngustă, care să treacă Dealul Apoldului până la Agnita şi să culeagă atât produsele agricole cât şi forestiere de pe vale. În 1910 lucrările se continuă de la Agnita la Sibiu, primul tren pe Sibiu-Agnita circulând la 27 septembrie 1910. Odată cu deschiderea liniei Sibiu-Agnita s-a deschis şi linia Vânătorilor. Linia circulă pe întreaga ei lungime până în 1965, când regimul comunist decide închiderea tronsonului Sighişoara-Agnita din cauza curbelor strânse şi a Dealului Apoldului, care făceau ca viteza medie a trenului să fie doar de 10 km la oră. Restul tronsonului Agnita-Sibiu este adus la standardele vremii, cu precădere pentru transportul de marfă. După căderea regimului comunist, mocăniţele din ţară au fost închise, Agnita-Sibiu rămânând ultima care a mai circulat până în 2001.
Revitalizând Mocăniţa, din 2014 am început să ne concentrăm pe tronsonul Cornăţel-Hosman, un tronson care leagă două sate vecine în care sunt atracţii turistice.

Laura Matei: — Care este preţul biletelor şi ce surprize le pregătiţi turiştilor care vor să meargă cu Mocăniţa?

Mihai Blotor: — Anul trecut am reuşit să reparăm linia în total pe un tronson de 7 km. A trebuit să creştem şi preţul biletelor ca să ne permitem închirierea trenului. Astăzi avem 20 de lei pentru adulţi şi 10 lei pentru copii. Anul acesta vom face un tren în 12-13 mai. Următorul tren va fi la mijlocul lui septembrie, dar data încă nu e fixă. Sperăm să avem o altă locomotivă decât cea pe care o aveam până acum, ca să mai diversificăm. Sper să reuşim să restaurăm măcar unul din vagoanele noastre. În plus, vrem să avem cât mai multe acţiuni pentru şi cu copii.

Laura Matei: — Care sunt problemele cu care vă confruntaţi?

Mihai Blotor: — Cea mai mare problemă e e legată de Statul Român, din păcate. Când s-a împărţit CFR-ul în vederea privatizării, mocăniţele din ţară au fost date unei companii care avea ca scop valorificarea activelor redundante ale fostului CFR. După o vreme, şi acea companie a avut probleme şi a fost nevoită să închidă operaţiunile. În acel moment pe masa Consiliului Judeţean se afla o hârtie privind demontarea şinelor pe traseul Sibiu-Agnita şi vânzarea clădirilor. Din fericire s-a aflat de acea hârtie şi într-un termen record, cu ajutorul multor oameni din Sibiu, am reuşit să o declarăm monument istoric.

Laura Matei: — Cum vă putem ajuta noi?

Mihai Blotor: — Cea mai importantă finanţare a noastră o reprezintă cei 2% din impozit. Găsim şi firme dornice să ne ajute, şi financiar şi efectiv cu forţă de muncă. O finanţare importantă este Maratonul Internaţional Sibiu, de această dată vrem să alergăm pentru a strânge bani pentru prima noastră locomotivă.

Laura Matei: — Ce paşi ar trebui făcuţi pentru a repune definitiv în funcţiune Mocăniţa?

Mihai Blotor: — Trebuie luate toate activele Mocăniţei şi aduse sub un singur patron. Cel mai bun candidat pentru a prelua este Consiliul Judeţean, pentru că linia trece prin mai multe comune din judeţul Sibiu. Conducerea Consiliului Judeţean chiar face paşi în acest sens, ştiu că a trimis deja o solicitare Ministerului Transporturilor pentru transferul liniei. Atât noi, Asociaţia Prietenii Mocăniţei, cât şi Consiliul Judeţean vom face tot posibilul ca să putem restaura cât mai repede întreaga Mocăniţă.

 

Laura Matei/Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

ONG-urile ies împreună într-o seară dedicată lor
Reportaje miercuri, 23 iulie 2025, 13:44

ONG-urile ies împreună într-o seară dedicată lor

Unde-s mulți, puterea crește, iar ONG-urile au nevoie de toată puterea pentru a-și îndeplini obiectivul major, acela de a face lumea măcar un...

ONG-urile ies împreună într-o seară dedicată lor
Părinți plecați, copii singuri!
Reportaje vineri, 18 iulie 2025, 08:28

Părinți plecați, copii singuri!

Aproape un sfert dintre copiii din România au trăit experienţa separării îndelungate de părinţii care au plecat la muncă în străinătate....

Părinți plecați, copii singuri!
Pe drum de poveste la Muntele Găina
Reportaje joi, 17 iulie 2025, 12:22

Pe drum de poveste la Muntele Găina

Tradiția reînvie pe Muntele Găina!   Târgul de Fete din acest an se va desfășura în 19 și 20 iulie. Sărbătoarea populară va aduna din...

Pe drum de poveste la Muntele Găina
Muzeul Păpușilor: artă, basm și tradiție
Reportaje marți, 15 iulie 2025, 15:50

Muzeul Păpușilor: artă, basm și tradiție

Prinți și prințese din spectacolele Teatrului de Păpuși „Puck”, precum și decoruri și elemente de scenografie pot fi admirate în această...

Muzeul Păpușilor: artă, basm și tradiție
Reportaje marți, 15 iulie 2025, 00:00

Scriitoarea norvegiană Kathrine Nedrejord: Literatura poate arăta lucruri care au nevoie să fie schimbate

S-a aflat la Cluj în luna mai Kathrine Nedrejord, scriitoare și dramaturgă norvegiană de origine sami, autoare de literatură pentru adulți,...

Scriitoarea norvegiană Kathrine Nedrejord: Literatura poate arăta lucruri care au nevoie să fie schimbate
Reportaje duminică, 13 iulie 2025, 00:00

EDUPASS – Pașaport pentru carieră, la Radio Cluj

Inițiat anul trecut de Fundația Părinți din România, EDUPASS – (Pașaport pentru carieră) este un proiect educațional inovator, dedicat...

EDUPASS – Pașaport pentru carieră, la Radio Cluj
Reportaje sâmbătă, 12 iulie 2025, 00:00

Scriitorul italian Alessandro Perissinotto: Încerc mereu să readuc la viață amintiri uitate

Alessandro Perissinotto (n. 1964, Torino, Italia) este scriitor și profesor universitar. A studiat literele după ce inițial absolvise un institut...

Scriitorul italian Alessandro Perissinotto: Încerc mereu să readuc la viață amintiri uitate
Reportaje joi, 10 iulie 2025, 12:17

Vara la Hoia: descoperă meșteșuguri de vacanță în Tabăra Etnografică 

În inima naturii, la marginea pădurii Hoia, ce mici pot să petreacă în această vacanță săptămâni de poveste, tradiție și bucurie în...

Vara la Hoia: descoperă meșteșuguri de vacanță în Tabăra Etnografică