Ascultă Radio România Cluj Live

Bulimia, o boală tragică

Am cele trei cărucioare pline ochi!

Bulimia, o boală tragică

Articol editat de , 17 septembrie 2015, 15:27 / actualizat: 21 septembrie 2015, 13:01

Am cele trei cărucioare pline ochi!

Am cele trei cărucioare pline ochi! – scandează la capătul shoppingului, extaziată şi sfârşită de oboseală, familia consumeristă perfectă.  Întâmplător sau nu, numele tatălui e Agamemnon, fără o legătură directă cu piesa lui Eschil.

Mi-am dorit familia asta ţaca, puţin alienată. Spectacolul începe în grotesc, e un joc gros cel puţin în prima parte, apoi se diluează, devine altfel. (regizorul Andrei Măjeri)

 

Monologul Agamemnon, scris la persoana a treia de Rodrigo Garcia, e un text politic, care dinamitează bulimia societăţii de consum, denunţă formele abuzului politic al noii ordini mondiale. Pe scena Teatrului Naţional Cluj, tânărul regizor Andrei  Măjeri propune în premieră un text de Rodrigo Garcia, într-un spectacol care păstrează cadrele convenţiei scenice. Actorii nu interpretează personaje, însă împărţirea monologului originar între cele trei voci (tatăl, mama şi fiul) dă spectacolului un grad de accesibilitate necesar publicului nefamiliarizat cu genul preformance-ului. Deşi schimbă paradigma montărilor lui Garcia, celebre pentru doza de violenţă şi de apel la scabros, spectacolul de la Studio Euphorion atinge pe alte căi forţa cuvântului aruncat în faţă spectatorului (proprie montărilor lui Rodrigo Garcia). Umorul şi autoironia fac suportabilă, dar nu mai puţin gravă, tema spectacolului.

Eu îi cunosc foarte te bine spectacolele (lui Garcia), le-am arătat şi actorilor ca să-l vadă. El are altă zonă, mai mizerabilistă decât ce am făcut noi aici. Am dorit să construiesc spectacolul fără a arăta scenele; sigur gestual există lucruri tautologice, dar situaţiile şi construcţia scenelor sunt cumva altfel decât povesteşte textul. Actorii nu sunt personaje, sunt nişte voci purtătoare de sens.   

Rodrigo Garcia îşi montează spectacolele şi îşi scrie textele pe măsura lucrului la scenă, ceea ce face dificilă apropierea altui regizor de aceste piese. Andrei Măjeri glisează dinspre grotesc spre poezia tragică a personajelor aflate într-o situaţie fără ieşire. Violenţa domestică compensată de inutile recompense materiale, lipsa sentimentelor autentice mascată de mimarea fericirii se năruie Undeva, între Tragedie şi Speranţă. Metaforic şi concret, copilul se umflă  sub presiunea consumului bulimic, o boală de esenţă tragică a cărei vindecare o poate oferi doar speranţa.

Piesa are un subiect foarte actual, chiar dacă textul are deja mai mult de un deceniu. Pe mine nu mă interesează spectacolele militante, deşi există politic şi în Shakespeare. Eu caut poezia în orice spectacol; mă interesează teatrul şi meşteşugul. Eu cred că lucrurile pe care le facem în teatru trebuie să fie de înţeles, sau să fie de simţit. Dacă măcar unul din aceste două lucruri se întâmplă, sunt mulţumit. (regizorul Andrei Măjeri)   

Sorin Leoveanu, Miriam Cuibus şi Sânziana Tarţa sunt cei trei versatili protagonişti ai acestui dificil spectacol, în care glisează de la mască grotescă la sinceritate maliţioasă. O distribuţie omogenă, credibilă, relaxată şi serioasă în acelaşi timp, pe măsura  temei spectacolului.

Dacă tragedia se planifică în lumea industrializată, unde trebuie să mergem să căutăm speranţa? – e întrebarea deschisă a textului lui Garcia. În căutarea răspunsului familia trimite imaginare cărţi poştale politicienilor vremii, semnate cu numele eroilor greci Agamemnon, Ifigenia, Clitemnestra, … Războiul troian continuă.

 

Oana Cristea Grigorescu

 

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj