Ascultă Radio România Cluj Live

Memoria între identitate și libertate

Omul șe naște, practic, în momentul în care capătă conștiință de sine și capacitatea de a-și aminti fapte și persoane din viața lui, sub forma unor mici coborâri în timp, reconfortante sau dramatice.

bogdan ivanov
Foto: bogdan ivanov

Articol editat de cristina.rusu, 10 iulie 2015, 06:00

Aceste incursiuni într-un univers trecut îi dau omului sentimentul existenței, în care timpul rămâne achiziția fundamentală a vieții, transformat și depozitat într-un mare bagaj de memorii și amintiri. În acest sens, memoria te ajută să-ți (re)confirmi tot timpul cine ești și să-ți faci vii experiențele și persoanele care te-au modelat.

În primul rând memoria te sprijină în drumul spre un viitor spre care nu poți păși fără o identitate proprie, construită tot ca un reflex al memoriei. Acest lucru este valabil și în cazul persoanelor, dar mai ales al popoarelor, care au depășit granița mitologiei în momentul în care și-au dat seama că, lasându-și memoria ca mărturie posterității, au ajuns să creeze istoria. Prin aceasta oamenii și popoarele încercau să-și câștige nemurirea în fața viitorului.

Memoria ține și de conștiința fragilității omului, care, prin ea se luptă cu uitarea și moartea. În acest mic exercițiu al nemuririi, memoria devine spațiul judecății interioare a omului, în care faptele și gândurile întâlnesc judecata lui Dumnezeu. Acest moment constituie de fapt o primă formă de evaluare a vieții.

Cu toate că memoria reprezintă în primul rând experiența personală a cuiva, ea devine un bun colectiv, în momentul în care este oferită ca mărturie. Și astfel, alături de Dumnezeu, omul devine judecătorul memoriei celui care i-o oferă.

De aceea, în memoria fiecăruia se creează insule de timp și persoane, care au format cândva un univers fericit, aflat acum la dispoziția omului de a-l reînvia oricând în interiorul lui. Aici memoria întâlnește confortul și siguranța, care pentru mulți a construit granițele unei libertăți interioare la adăpostul căreia au putut supraviețui privațiunilor exterioare, închisorilor, dar și altor forme de constrângere.

Memoria devine astfel libertatea sufletului de a se mișca spre locuri și persoane după voia lui, fără teama cenzurii exterioare.
Dar memoria nu este doar spațiul unor depozite de fericire, ci, dimpotrivă, în acest univers se poate ca momentele de tristețe, dramele individuale sau colective să ocupe un spațiu copleșitor. Aici recursul la memorie poate fi unul dramatic, dar singurul purificator.

Recursul la memorie, ca formă de vindecare a rănilor din acest univers interior, este singurul care poate elibera omul de sub povara istoriei sale personale, a țării sau a lumii în care trăiește, pășind spre o reînnoită libertate. Astfel memoria asumată devine astfel un manifest al libertății.

În mod evident una din nefericitele moșteniri ale secolului trecut este memoria rănită, atât de comunism și nazism, care și-au propus să creeze oameni fără memorie, dar care au sfârșit creând oameni mutilați în tocmai în acest for al identității lor interioare.

Astăzi mai mult ca oricând este evident refuzul memoriei ce caracterizează în special comunismul. El poartă cu sine teama că, rememorându-i falsitatea și utopiile create, omul operează asupra lui cea mai profundă formă de exorcizare, eliminându-l din mințile și conștiințele umane unde continuă să subziste malign. Cu toate acestea, recursul la memorie ca formă de exorcizare a unui trecut nefericit este singura cale de a reconstrui libertatea persoanei și pe cea a unei societăți, pentru că doar o memorie liberă și vindecată, prin asumare, iertare și curaj poate să dea substanța unei vieți depline și a unui viitor mai sigur.

Totuși, memoria nu trebuie manipulată și impusă de niciun for exterior, ci ea trebuie să fiu un exercițiu al propriei libertăți care pornește atât de la pietatea față de oameni și locuri din trecut, cât mai ales de la necesitatea gândirii viitorului.

 

Pr. Bogdan Ivanov

 

Nu uitați, Radio Cluj se poate asculta și online, AICI

miere şi muscă
Special RCJ marți, 24 octombrie 2017, 10:06

Vorba, mierea şi musca

Cu o lingură de miere prinzi mai multe muşte decât cu un butoi de oţet, zice o vorbă. Limba dulce mult aduce, ne informează alta. Limba taie...

Vorba, mierea şi musca
party
Special RCJ joi, 12 octombrie 2017, 15:53

A face de petrecanie

Expresia „a face de petrecanie” înseamnă a omorî pe cineva, cu varianta „a-şi face de petrecanie”, a-şi stopa singur...

A face de petrecanie
om bogat om sarac
Special RCJ luni, 28 august 2017, 15:41

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț

Da, omul acela cântat, lăudat şi compătimit, dat mereu exemplu de păstrător al tradiţiilor şi al sevei neamului. Omul nostru simplu nu are...

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț
limba_romana_apsa
Special RCJ miercuri, 16 august 2017, 19:12

Limba noastră-i o comoară?

„Limba noastră-i o comoară În adâncuri înfundată Un șirag de piatră rară Pe moșie revărsată.” Sunt primele versuri dintr-o...

Limba noastră-i o comoară?
Special RCJ vineri, 28 iulie 2017, 15:15

Circul, mai presus de pâine

În Roma antică, un gladiator a murit la 22 de ani, celebru si adulat. Când i s-a facut inventarul, stupoare: în 3 ani, junele adunase, ca...

Circul, mai presus de pâine
Special RCJ vineri, 14 iulie 2017, 08:33

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!

Este fraza care conţine esenţa răului ce ne macină societatea şi economia. Parveniţii nu pot concepe că succesul nemeritat poate provoca şi...

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!
Special RCJ duminică, 2 iulie 2017, 10:24

Fiecare pasăre pre limba ei piere

Scandalul de sâmbătă de la Cluj, cu juna actriţă luată pe sus de jandarmi (pe motiv că a refuzat să plece de la un miting pe care-l sabota)...

Fiecare pasăre pre limba ei piere
Special RCJ marți, 20 iunie 2017, 14:39

Dor de Domnul Trandafir

1. Într-o şcoală clujeană cu pretenţii (deşi posesoare a unui număr remarcabil de derbedei), o dirigintă îşi “sacrifică” unul dintre...

Dor de Domnul Trandafir