Ascultă Radio România Cluj Live

Tot mai mulţi copii victime ale bullying-ului

Două treimi dintre copiii victime ale fenomenului bullying nu cer ajutorul părinților!

Liceul Nicolae Tonitza, stop bulling
Foto: Liceul Nicolae Tonitza

Articol editat de DSRNetworkAdmin, 27 noiembrie 2014, 09:40 / actualizat: 2 decembrie 2014, 10:32

București, 27 noiembrie 2014. Aproape jumătate dintre copiii din România – 46% – au fost la un moment sau altul victime ale bullying-ului, 53% dintre aceștia fiind fete și 47% băieți. Datele au fost extrase din studiul “Fenomenul bullying în unitățile de învățământ” – primul de acest tip din România – realizat de Asociația Telefonul Copilului în cadrul proiectului ,,Bullying – de la hărțuirea verbală la hărțuirea fizică în rândul copiilor”, finanţat de OMV Petrom în cadrul competiţiei de proiecte „Idei din Ţara lui Andrei”.

Bullying este o formă de abuz aparte care se manifestă printr-un comportament agresiv, intenționat, repetat asupra aceluiași copil, iar în relațiile interpersonale se caracterizează prin dezechilibru de forțe.

Asociația Telefonul Copilului a realizat studiul “Fenomenul bullying în unitățile de învățământ” – care include răspunsurile a 2000 de copii din 20 de unități de învățământ cu privire la acest fenomen. Categoriile de vârstă ale respondenților au fost: 7 – 9 ani (6,17%), 10 – 12 ani (16,58%), 13 – 15 ani (38,08%), 16 – 19 ani (39,18%).
“Este alarmant faptul că mai mult de jumătate dintre copiii chestionați (51,45%) au răspuns că școala “NU” ia fenomenul bullying în serios, fapt identificat și în situațiile înregistrate la Telefonul Copilului 116 111. S-a observat și că elevii nu sunt obișnuiți cu acțiuni de prevenire sau de informare cu privire la acest fenomen, ei nefăcând distincția între prevenire și sancțiune. Copiii au admis că sancțiunile au caracter temporar, însă nu rezolvă problemele pe termen lung. Mai mult decât atât, doar 2,15% dintre respondenți au considerat importantă prezența consilierului școlar ca resursă de prevenire; așadar, rolul consilierului școlar nu este cunoscut în rândul elevilor sau este diminuat. Activitățile de prevenire realizate de specialiștii Asociației Telefonul Copilului au fost menționate de un procentaj de 52,15% drept singurele activități de acest tip care au avut loc în unitățile de învățământ din care proveneau copiii chestionați. În consecință, apreciem drept vitală coagularea tuturor factorilor de decizie în vederea implementării în toate unitățile de învățământ din România a unui program eficient și continuu de prevenire a fenomenului bullying. Fiecare copil are dreptul să se simtă în siguranță, oriunde s-ar afla. (Cătălina Florea, director executiv, Asociația Telefonul Copilului; Task Force Representative – Europa, Child Helpline International)

Conform studiului, două treimi dintre copii își doresc să beneficieze de sprijinul părinților într-o situație de bullying. Același procentaj dintre respondenți, însă, nu ar apela la părinți pentru a le solicita sprijinul într-o situație de bullying, iar un număr similar dintre victime au declarat că părinții lor nu cunosc situația cu care ei se confruntă. Copiii spun că nu ar mărturisi părinților despre situația în care se află deoarece le este rușine, se tem de răzbunarea agresorilor, nu cred că adulții îi pot ajuta, nu vor să fie etichetați ca trădători sau le este teamă de reacția părinților. Trei sferturi dintre respondenți spun că ar răspunde prin agresiune unei situații de tip bullying.


Rezultatele studiului arată cifre îngrijorătoare deoarece exprimă efectele negative ale acestui fenomen asupra relațiilor interpersonale ale copiilor:

– 72,14% dintre respondenți – victime ale fenomenului bullying – s-au confruntat cu comportament de tip bullying indirect caracterizat prin vorbe sau comentarii urâte, neadevărate despre ei, familie, statut social sau etnie, 59,42% au primit porecle, 47,34% au fost ignorați  sau lăsați în afara grupului, 43,32% au primit lovituri, palme, îmbrânceli, iar 32,29% au fost amenințati;

– 75,08% dintre respondenți – victime ale fenomenului bullying – au confirmat prezența martorului în situația de bullying în care s-au aflat;

– 53% dintre respondenţi, în calitate de martori, au încercat să ajute o victimă a fenomenului bullying, în timp ce 14% nu au intervenit, 13% au spus profesorilor și 11% s-au temut să intervină;

– 76,49% dintre respondenți – victime ale fenomenului bullying – au experimentat stări negative în timpul acțiunilor de bullying precum: furia, tristețea, singurătatea, rușinea, iar 22,06% dintre respondenți au fost indiferenți sau chiar s-au distrat pe seama atitudinii celorlalți;

– 49,84% dintre respondenți – victime ale fenomenului bullying – au fost agresați “de un singur copil”, în timp ce 47,24% au fost agresați “de un grup de copii”; analizând categoriile de gen, s-a observat că băieții au fost agresați de “un grup” în procentaj cu 20% mai mare față de fete, însă, nu același lucru putem spune despre “agresorul unic”, care a expus abuzului mai mult fetele;

– 50,56% dintre respondenți au fost victime de câteva ori pe an, 17,23% în fiecare săptămână, 13,20% în fiecare zi, 11,92% în fiecare lună;
– 57,65% dintre respondenți au confirmat că acțiunea de bullying a avut loc în sala de clasă, 33,17% pe coridor, 32,53% în curtea unității de învățământ, 29,31% în apropierea unității de învățământ, 29,15% în mediul online, 20,77% pe terenul de sport, 14,17% pe telefonul mobil prin mesaje de tip SMS și 10,15% în grupul sanitar din unitatea de învățământ;

– 51,80% dintre elevi au răspuns că au fost victime ale fenomenului bullying în mediul online (rețele de socializare, e-mail) și prin mesaje de tip SMS pe telefonul mobil;

– 52,20% dintre agresorii în mediul online și prin mesaje de tip SMS este format din: coleg sau colegă (27,35%) și un grup de colegi sau colege (24,85%); 19,45% dintre respondenți au spus că agresorii au fost cunoștințe, 17,75% persoane necunoscute, iar 10,60% s-au abținut.

Cei 2000 de copii care au participat la studiu au beneficiat de activități educative din partea asistenților sociali și psihologilor Asociației Telefonul Copilului (http://www.telefonulcopilului.ro/galerie-foto-stop-bullying) și au primit câte un ghid educativ, realizat de specialiștii organizației. De asemenea, cadrelor didactice participante le-a fost înmânat câte un ghid suport pentru orele de dirigenție, respectiv educație civică. Ghidurile educaționale elaborate de Asociația Telefonul Copilului pentru prevenirea și combaterea fenomenului bullying pot fi accesate aici: http://www.telefonulcopilului.ro/stop-bullying

STOP BULLYING – DANS:

STOP BULLYING – HIGH FIVE!: 

116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Telekom Romania. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Telekom Romania.

 

Alina Nechita

Cioban salvat după ore de căutări
Social duminică, 4 mai 2025, 16:30

Cioban salvat după ore de căutări

Salvamontişti, poliţişti, dar şi localnici dintr-o comună maramureşeană s-au mobilizat, duminică, pentru căutarea unui cioban care a plecat...

Cioban salvat după ore de căutări
Incidente electorale
Social duminică, 4 mai 2025, 11:23

Incidente electorale

Structurile Ministerului de Interne au fost sesizate în legătură cu 50 de posibile incidente electorale; 34 vizau continuarea propagandei...

Incidente electorale
Incendiu de vegetație în județul Maramureș
Social duminică, 4 mai 2025, 11:04

Incendiu de vegetație în județul Maramureș

Peste 11 hectare de vegetaţie şi litieră de pădure compusă din foioase din apropierea localităţii Fereşti, zona Negru, au fost distruse de un...

Incendiu de vegetație în județul Maramureș
Angajații MAI sunt la datorie în ziua votului
Social duminică, 4 mai 2025, 09:51

Angajații MAI sunt la datorie în ziua votului

43.000 de angajaţi ai Ministerului Afacerilor Interne vor menţine siguranţa publică, astăzi, în ziua votării. Aceştia vor asigura protecţia...

Angajații MAI sunt la datorie în ziua votului
Social sâmbătă, 3 mai 2025, 15:38

Aventura(rea) pe munte poate fi periculoasă !

Intervenţia a mobilizat opt salvatori montani, dintre care unul se afla în timpul liber. Aflat întâmplător în zonă, acesta a reacţionat...

Aventura(rea) pe munte poate fi periculoasă !
Social sâmbătă, 3 mai 2025, 12:25

3 mai – Ziua Internațională a Libertății Presei

O presă liberă este cel mai bun scut al democrației. Jurnaliștii trebuie să fie liberi să relateze fără teama de cenzură, intimidare sau...

3 mai – Ziua Internațională a Libertății Presei
Social sâmbătă, 3 mai 2025, 11:25

Alba Iulia: două cazuri de agresiune între minori în două zile

Din verificările efectuate de poliţişti a reieşit faptul că un minor de 14 ani, în timp ce se afla pe o stradă din municipiul Alba Iulia, ar...

Alba Iulia: două cazuri de agresiune între minori în două zile
Social sâmbătă, 3 mai 2025, 11:12

ANCOM a identificat sute de site-uri clonate cu ajutorul inteligenței artificiale

Potrivit ANCOM, reţeaua este utilizată pentru promovarea de conţinut înşelător pe o platformă de socializare. ANCOM atrage atenţia că au...

ANCOM a identificat sute de site-uri clonate cu ajutorul inteligenței artificiale