Ascultă Radio România Cluj Live

Tramvaiul cu cai a început să circule în București, într-o zi de 26 decembrie

Tramvaiul cu cai a început să circule în București, într-o zi de 26 decembrie

Articol editat de cristina.rusu, 26 decembrie 2018, 06:00 / actualizat: 26 decembrie 2018, 10:09

Tramvaiul cu cai a fost introdus în Bucureşti în decembrie 1872. 

Spre deosebire de zilele noastre, tramvaiele de atunci aveau maxim „doi cai putere” , cai care munceau ore bune în fiecare zi şi care erau bine îngrijiţi şi hrăniţi. În interiorul primelor tramvaie trase de cai aveau loc aproximativ 10 persoane, care de cele mai multe ori stăteau pe băncile aşezate în interiorul vehiculului, de o parte şi de alta a acestuia. Când era plin, la scară apărea tăbliţa „complect” şi nimeni nu mai putea să urce pentru că era interzisă călătoria în picioare.

Dar primul tramvai tras de cai de pe teritoriul actual al României, a ieşit pe traseu la 8 iulie 1869, în Timişoara. A fost al treilea după New York (1825) şi Paris (1854).

În 1871, „Societatea Anonimă Română de Tramvaie”, cu capital englez şi belgian, a obţinut autorizaţia de a instala, pe unele străzi, linii de fier, pe care să circule primele tramvaie trase de cai.

Un an mai târziu, societatea introducea primele trei linii de tramvaie cu cai din Capitală, care circulau pe rutele Bariera Mogoşoaiei – Calea Moşilor (prin Str. Fântânei, Teatrul Naţional, Sf. Gheorghe, Hotel Atena, Str. Romană), Şoseaua Bonaparte – Calea Călăraşilor (via Şcoala Comercială, Sf. Gheorghe) şi Sf. Gheorghe – Calea Văcăreşti.

Tramvaiele trase de cai erau galbene, vatmanii aveau uniforme şi şepci roşii, stăteau pe platforma din faţă şi îndemnau caii cu lovituri de bici. Controlorii, îmbrăcaţi asemănător vatmanilor, erau străini pentru că englezii aveau mai multă încredere în ei decât în bucureşteni, potrivit almanahului Flacăra. Dacă erau prinşi fără bilet, oamenii erau obligaţi să achite călătoria, dar cum viteza tramvaielor trase de cai era mică, mulţi săreau din mers ca să scape de plata călătoriei.

Tramvaiele trase de cai circulau cam la 10 minute, între orele 6 şi 10 seara, iar preţul biletului varia în funcţie de confortul asigurat şi de distanţa parcursă. De cele mai multe ori vehiculele erau arhipline, iar oamenii mergeau pe scări şi pe tampoane.

Cum viteza lor era redusă, mulţi puteau coborî din mers. Liniile care treceau pe dealul Uranus sau pe ruta Şerban Vodă-Bellu se foloseau cai de urcuş, care ajutau atelajul în pantă şi erau deshămaţi apoi. Vatmanii respectau întocmai traseul şi programul pentru că orice întârziere sau abatere era penalizată prin reducerea salariului.

Biletul, pentru un kilometru, costa 0,20 lei, iar pentru imperială (la etaj), preţul era la jumatate. Vagoanele care circulau vara erau deschise, cu băncuţe pe ambele părţi, iar cele de iarnă, aveau un fel de copertine culisante. În anii următori, aceste mijloace de transport au fost îmbunătăţite: s-a asigurat iluminatul pe timp de noapte, în staţii se puteau amenaja prăvălii, iar pe tăbliţe era obligatorie menţionarea traseului.

Nu erau acceptate în vagoane persoanele murdare, iar limita admisă a numărului de călători nu trebuia depăşită.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Gimnastele victime ale lui Larry Nasser vor primi o sumă însemnată de bani
Diverse miercuri, 24 aprilie 2024, 10:02

Gimnastele victime ale lui Larry Nasser vor primi o sumă însemnată de bani

Ancheta în cazul acestuia a fost gestionată deficitar de FBI.   În 2015, când FBI a aflat primele informaţii privind abuzurile sexuale ale...

Gimnastele victime ale lui Larry Nasser vor primi o sumă însemnată de bani
Rochii ale Prințesei Diana, expuse înainte de vânzarea la licitație
Diverse miercuri, 24 aprilie 2024, 06:00

Rochii ale Prințesei Diana, expuse înainte de vânzarea la licitație

Sacoul galben narcisă, decorat cu nasturi aurii, pe care Prințesa Diana l-a purtat ​​în timpul unei călătorii la Hong Kong în 1989 se...

Rochii ale Prințesei Diana, expuse înainte de vânzarea la licitație
Radicchio – o legumă interesantă şi foarte utilă
Diverse marți, 23 aprilie 2024, 12:00

Radicchio – o legumă interesantă şi foarte utilă

Există diverse soiuri de radicchio, care diferă nu numai prin aspect, ci şi prin compuşi şi gust. Leguma este cunoscută de oameni drept aliment...

Radicchio – o legumă interesantă şi foarte utilă
În timp ce doi fraţi se ceartă iese la iveală o comoară
Diverse marți, 23 aprilie 2024, 06:00

În timp ce doi fraţi se ceartă iese la iveală o comoară

Între zidurile unui apartament de la etajul cinci al unei clădiri din Villa Ada, un cartier elegant al Romei, a fost găsită o comoară.  ...

În timp ce doi fraţi se ceartă iese la iveală o comoară
Diverse luni, 22 aprilie 2024, 12:00

„Fructul memoriei” este foarte util pentru creier

Fructele cresc în ciorchini la baza frunzelor, salak fiind cunoscut şi sub denumirea de fructele şarpelui, deoarece coaja sa are un aspect solzos....

„Fructul memoriei” este foarte util pentru creier
Diverse luni, 22 aprilie 2024, 09:32

Nutella – 60 de ani într-un borcan!

Cei 60 de ani, celebrează geniul lui Michele Ferrero, care în 1964 a inventat crema de alune și ciocolată.   Timp de decenii a fost o...

Nutella – 60 de ani într-un borcan!
Diverse duminică, 21 aprilie 2024, 12:00

Alimente care îi ajută pe copii să se recupereze rapid după bolile respiratorii

Alimentația nesănătoasă poate duce la creșterea riscului de îmbolnăvire, iar copiii în perioada de creștere sunt vulnerabili la...

Alimente care îi ajută pe copii să se recupereze rapid după bolile respiratorii
Diverse duminică, 21 aprilie 2024, 06:00

Se pot descifra visele păsărilor?

Un studiu recent al cercetătorilor de la Universitatea din Buenos Aires a aruncat o nouă lumină asupra acestei întrebări intrigante prin...

Se pot descifra visele păsărilor?