Ascultă Radio România Cluj Live

Incluziv: Manual dedicat incluziunii pentru dascălii din învăţământul de masă

Incluziv: Manual dedicat incluziunii pentru dascălii din învăţământul de masă

Articol de cristina.rusu, 28 august 2019, 12:25

Peste 6000 de copii cu cerinţe educaţionale speciale sunt înscrişi în învăţământul de masă în România. Chiar dacă legislaţia sprijină integrarea acestor copii, prezenţa lor în clasă adesea duce la situaţii tensionate, sau chiar la discriminare.

Mădălina Turza, preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, pregăteşte un manual dedicat incluziunii, menit să-i sprijine pe dascălii care se confruntă cu gestionarea unei clase din care face parte un copil cu dizabilităţi:

Mădălina Turza: Suportul de curs cuprinde o serie de metode practice de psihopedagogie incluzivă. Se adresează psihopedagogilor, profesorilor, psihologilor care lucrează cu copii cu dizabilităţi în şcolile de masă – şi nu numai – din România. Practic va fi un curs dedicat tuturor dascălilor care doresc să înveţe aspecte legate de predarea diferenţiată, de valoarea formativă, de adaptarea curriculumului, adică toate acele aspecte care din păcate reprezintă o necunoscută pentru profesorii din învăţământul de masă. Nimeni nu a avut răgazul şi aplecarea să se uite la nevoile acestor profesori şi a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale care intră în învăţământul de masă.

Andrea Nagy: Să înţeleg aşadar că până acum nu exista aşa ceva? Dascălii care lucrau cu persoane cu dizabilităţi învăţau despre aceste metode doar în cazul în care urmau să lucreze în învăţământul special?

Mădălina Turza: Într-adevăr, dascălii din învăţământul de masă nu au beneficiat de nicio pregătire din partea Ministerului Educaţiei sau a altor instituţii abilitate ca să lucreze cu copiii cu dizabilităţi. Din cauza aceasta din păcate am asistat de-a lungul anilor la nenumărate cazuri tensionate, cazuri de discriminare, de imposibilitate de a include un copil realmente în clasă.

Andrea Nagy: Care este situaţia incluziunii copiilor cu dizabilităţi în învăţământul de masă din România în momentul de faţă? La nivel european există reglementări în acest sens, dar cât de bine implementează ţara noastră aceste aspecte?

Mădălina Turza: Din păcate nici la nivel european nu există o legislaţie unitară în ceea ce priveşte educaţia persoanelor cu dizabilităţi; şi de aceea fiecare stat îşi reglementează cumva după propriile strategii acest aspect. România evident că şi la acest capitol este codaşă, în sensul în care are printre cei mai puţini copii cu dizabilităţi incluşi în învăţământul de masă.

Totuşi, în 2016 am reuşit să modificăm cadrul legal ca să permită accesul neîngrădit al copiilor cu dizabilităţi în învăţământul de masă (aşa cum este firesc, conform tuturor reglementărilor internaţionale). Însă de la punctul acesta încoace trebuie să înceapă munca reală de formare a dascălilor şi de pregătire a sistemului pentru a-i acomoda pe aceşti copii. În acest moment avem undeva peste 6000 de copii cu cerinţe educaţionale speciale în învăţământul de masă, dar sunt probleme destul de mari în acomodarea acestor elevi.

Andrea Nagy: Cât de interesaţi sunt profesorii în a-şi perfecţiona metodele de lucru cu copiii integraţi în învăţământul de masă? Am înţeles că sunt probleme mai ales în mediul rural.

Mădălina Turza: Problemele sunt în mediul rural şi nu numai. Am călătorit în multe judeţe din România şi am vorbit cu mii de dascăli, am făcut o serie întreagă de informări şi de seminarii cu ei. În felul acesta am putut să înţeleg care e situaţia la firul ierbii. Există o categorie de dascăli care sunt dedicaţi prin firea lor personală; şi atunci încearcă să găsească soluţii individual: să caute informaţii pe internet, să citească. Există însă şi o altă categorie care pur şi simplu, chiar dacă nu sunt atât de pasionaţi de acest aspect, trebuie să facă faţă acestor realităţi sociale: adică faptul că România merge pe drumul incluziunii – mai greu, mai şchiopătând -, iar copiii noştri vor învăţa în şcolile de masă şi atunci ei trebuie să ştie să predea acestor copii, să evalueze aceşti copii şi să identifice metode de a reuşi efectiv să-i facă parte a comunităţii şcolare. De aceea interesul este extrem de ridicat.

Andrea Nagy: Aşadar veţi lansa acest suport de curs. Cum anume îl pot obţine cei care sunt doritori să se perfecţioneze?

Mădălina Turza: Undeva în a doua jumătate a lunii septembrie vom lansa nu numai acest suport de curs, dar şi cursul propriu-zis, la care se vor putea înscrie profesorii pe judeţe, astfel încât să putem ajunge nu numai cu partea aceasta teoretică pe care o reprezintă suportul de curs, dar să putem veni să facem exerciţii aplicate şi să înţelegem cum poate fi gestionată o clasă în care există copii cu dizabilităţi. Vom comunica acest lucru atât pe site-ul Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, cât şi pe reţelele de socializare.

 

Andrea Nagy

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

 

Incluziv: Recuperare, rezilienţă, performanţă: povestea lui Arian Notreţu, înotător cu dizabilităţi
Incluziv marți, 23 ianuarie 2024, 12:10

Incluziv: Recuperare, rezilienţă, performanţă: povestea lui Arian Notreţu, înotător cu dizabilităţi

Are doar 19 ani, dar la numărul de interviuri de pe internet aproape că ajunge din urmă un rocker care-şi anunţă un nou album. A început să...

Incluziv: Recuperare, rezilienţă, performanţă: povestea lui Arian Notreţu, înotător cu dizabilităţi
Incluziv: Cum a fost în tabăra de schi pentru persoanele cu dizabilităţi [AUDIO]
Incluziv miercuri, 17 ianuarie 2024, 10:05

Incluziv: Cum a fost în tabăra de schi pentru persoanele cu dizabilităţi [AUDIO]

Cu o temperatură de -8 grade şi cod portocaliu de vânt, ieri nu a fost chiar cea mai grozavă vreme pe pârtia Buscat. Am fost acolo toată ziua,...

Incluziv: Cum a fost în tabăra de schi pentru persoanele cu dizabilităţi [AUDIO]
Incluziv: Fără pretexte! Sfaturi de antrenament pentru nevăzători în sezonul rece [AUDIO]
Incluziv marți, 9 ianuarie 2024, 11:33

Incluziv: Fără pretexte! Sfaturi de antrenament pentru nevăzători în sezonul rece [AUDIO]

Pentru toate sarmalele, fripturile şi prăjiturile, pentru toate orele petrecute făcând mai puţină mişcare ca un urs în hibernare, plătim la...

Incluziv: Fără pretexte! Sfaturi de antrenament pentru nevăzători în sezonul rece [AUDIO]
Incluziv: Ce ştiu în ziua de azi aplicaţiile pentru nevăzători?
Incluziv marți, 12 decembrie 2023, 13:14

Incluziv: Ce ştiu în ziua de azi aplicaţiile pentru nevăzători?

Din când în când mai apare câte o ştire cu o idee care îşi propune să revoluţioneze lumea nevăzătorilor. Media o preia instant, fără...

Incluziv: Ce ştiu în ziua de azi aplicaţiile pentru nevăzători?
Incluziv marți, 5 decembrie 2023, 08:34

Incluziv: Ce s-a ales de primul astronaut cu dizabilităţi?

Anul trecut pe vremea aceasta, britanicul John McFall era selectat de Agenţia Spaţială Europeană pentru a fi primul astronaut cu dizabilităţi....

Incluziv: Ce s-a ales de primul astronaut cu dizabilităţi?
Incluziv marți, 28 noiembrie 2023, 16:47

Incluziv: Frica de celălalt: forme moderne de xenofobie [AUDIO]

Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităţilor Naţionale a organizat luni, 27 noiembrie, o prezentare despre formele contemporane de...

Incluziv: Frica de celălalt: forme moderne de xenofobie [AUDIO]
Incluziv marți, 21 noiembrie 2023, 09:56

Incluziv: 5 jocuri educaţionale pentru copiii nevăzători [AUDIO/FOTO]

Partea bună a jocurilor educaţionale e că reuşesc să strecoare informaţii şi competenţe pe sub barierele reticenţei. De exemplu, un copil...

Incluziv: 5 jocuri educaţionale pentru copiii nevăzători [AUDIO/FOTO]
Incluziv marți, 14 noiembrie 2023, 13:09

Incluziv: De ce sunt atât de puţini interpreţi în limba semnelor?

În ţara noastră există mai puţin de 100 de interpreţi autorizaţi în limba semnelor române. Un blocaj legislativ care a persistat timp de 4...

Incluziv: De ce sunt atât de puţini interpreţi în limba semnelor?