Ascultă Radio România Cluj Live

Interviu cu cel mai important romancier român în viaţă

Mircea Cărtărescu

Interviu cu cel mai important romancier român în viaţă. Mircea Cărtărescu: „Muncesc ca o furnică, îmi fac un cuib de cărţi”.

Interviu cu cel mai important romancier român în viaţă
Foto: Mircea Cărtărescu

Articol editat de Bianca Câmpeanu, 11 august 2019, 06:00 / actualizat: 11 august 2019, 8:22

Interviu cu cel mai important romancier român în viaţă. Mircea Cărtărescu: „Muncesc ca o furnică, îmi fac un cuib de cărţi”.

Mircea Cărtărescu are 63 de ani, a publicat prima carte acum 40 de ani, si-a sărbătorit aniversarea cu un nou roman, cel mai frumos, spune el, „Melancolia”, a fost de mai multe ori candidat la Premiul Nobel pentru Literatură, este cel mai important romancier român în viaţă, citiţi trilogia „Orbitor„, vă rog, o capodoperă, iar pentru a se descrie îmi spune că este ca o furnică. Furnicile construiesc muşuroaie imprevizibile şi complexe, ca şi scriitorul. Scriitorul, precum furnicile, devorează fiecare colţişor al vieţii. De la lectuarea ultimului roman al lui Cărtărescu, publicat în Italia, „Levantul” (Editura Voland, 222 de pagini, 17 euro), rămâi confuz, amuzat, dezorientat.

Scris acum 30 de ani, într-un moment dificil al vieţii mele… când, nemaicrezând în poezie (toată viaţa mea până atunci) şi în realitatea lumii şi în destinul meu pe acest pământ, m-am decis să îmi ocup timpul, creând o iluzie, cartea este încercarea genului picaresc, nebunesc, de a crea un poem epic, după moda unui Ovidiu bătut în Transilvania şi strivit de un Dracula, care ascultă Lou Reed.

Cu bucurie suverană și narațiune dionisiacă, Cărtărescu amintește de marea poezie românească, sigur Bruno Mazzoni, în josul paginii, îți oferă toate coordonatele cazului, într-un roman eroic și comic de o minunăţie nerușinată.

Reporter: Romanul dumneavoastră mi se pare o epopee beată, fuga după un poem imposibil. Cum a luat naştere, din ce impuls estetic?

Mircea Cărtărescu: Când poezia m-a obosit – aveam 30 de ani, scrisesem trei volume de poezii – am căutat o modalitate să scap de ea. Astfel, m-am gândit să scriu ceva diferit, un poem epic în 12 cânturi, precum cele ale lui Homer şi ale lui Vergiliu. Atunci, citeam poeţii români din secolul al XIX-lea: eram vrăjit de limbajul lor, aşa ironic, aşa inocent. Am încercat să imit acel stil şi emfaza sa, fiecare vers face aluzie la o anumită epocă a poeziei româneşti, de la începuturi până în zilele noastre. Până la urmă, m-am întâlnit cu 7.000 de alexandrini: pe scurt, aveam în mâinile mele un roman în versuri. Nu puteam publica „Levantul” în anii ’80, deoarece conţine aluzii clare la dictatura lui Ceauşescu, de aceea l-am publicat după revoluţia din 1989. Poemul a devenit imediat „un clasic” în ţara mea, acum se predă la şcolile şi la universităţile din toată România. Problema cu „Levantul” este că este imposibil de tradus: mii de versuri cu rime şi ritmuri care privesc poezii necunoscute… De aceea, l-am scris în proză. În această variantă, cartea a fost tradusă în Suedia, în Franţa, în Spania şi acum în Italia. Poemul a pierdut o parte din frumuseţea sa în traducere, dar există, iar publicul poate să îl citească în versiuni adesea similare (În Italia, profesorul Bruno Mazzoni a făcut o treabă extraordinară).

Reporter: În Cântul III scrieţi un fel de imn pentru vanitatea tuturor şi literatura este vanitate. Dincolo de jocul narativ, vă întreb: de ce scrieţi? Ce va rezista din munca dumneavoastră?

Mircea Cărtărescu: Puteţi să mă întrebaţi, în acelaşi timp, de ce respir sau de ce inima mea bate. Am scris întotdeauna, o voi face întotdeauna. De ce? Nu mă gândesc. Nu mă gândesc niciodată la tipul de literatură pe care o fac. O fac, pur şi simplu. Scriu fără să mă documentez, fără planuri, fără modificări. Toate cărţile mele şi cele de peste o mie de pagini, sunt la prima mână, apar aşa şi, totuşi, spre surprinderea mea, cărţile scrise în acest fel par foarte elaborate. Mintea mea lucrează în mod instinctiv, ca o furnică: această insectă nu este un arhitect sau un zidar, construieşte fără niciun proiect cuiburi enorme, extrem de complexe. Asta pentru că însăşi insecta este un proiect, un plan. Fiind făcută aşa, nu poate face altceva decât să îşi construiască cuibul său, gigantesc. Cuibul, într-un fel sau altul, face parte din corpul său, este unul din organele sale. Pentru mine este la fel: fiecare carte este un organ din corpul meu; unele sunt organe vitale, altele sunt organe minore, dar toate sunt importante.

Reporter: Pe o pagină destul de intensă vorbiţi despre vis: ce semnificaţie are visul în opera dumneavoastră? Dar narcisismul?

Mircea Cărtărescu: Realitatea nu este mai reală decât visul. Numai suferinţa face realitatea evidentă, ascuţită. Dacă nu suferi, pluteşti prin viaţă ca un vis. În cărţile mele, nu există diferenţă între fantezie şi realitate, sunt precum cele două laturi ale unei benzi de Möbius: nimeni nu poate spune unde începe una şi unde se termină cealaltă. De aceea, cărţile mele sunt la jumătate între proză şi poezie şi, aş adăuga, sunt în parte filosofie, în parte teologie, mecanică cuantică, muzică etc. În fiecare roman pe care îl public, încerc să mă exprim complet, la fiecare nivel al fiinţei mele, de la mlaştini la stele, de la scatologie la escatologie…

Reporter: Ce carte v-a format? Ce carte aţi vrea să fi scris? Ce carte scrieţi?

Mircea Cărtărescu: Aş fi vrut să scriu „Castelul” de Kafka. Nu suport faptul că Kafka l-a scris înaintea mea. Acum nu scriu: tocmai am terminat „Melancolia”, una dintre cărţile mele cele mai importante şi mult visate. Am nevoie de timp să îmi schimb umorul şi ideile, să o iau de la capăt.

 

RADOR

Sursă: Il Giornale

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Apreciază:

Etichete:
Permacultură în grădina şcolii
Reportaje joi, 11 aprilie 2024, 10:48

Permacultură în grădina şcolii

Proiect implementat de Asociaţia pentru Natură şi Oameni, finanţat de Fundaţia pentru Parteneriat şi MOL România, prin programul Spaţii...

Permacultură în grădina şcolii
Colectă de Paști în diferite biserici din Oradea
Reportaje marți, 9 aprilie 2024, 14:15

Colectă de Paști în diferite biserici din Oradea

Aceasta se derulează cu sprijinul voluntarilor, în toate bisericile greco-catolice din Oradea. Scopul acestei colecte, realizate anual, este...

Colectă de Paști în diferite biserici din Oradea
Performanță UNICĂ pentru echipa de baschet a Clujului!
Reportaje vineri, 5 aprilie 2024, 14:15

Performanță UNICĂ pentru echipa de baschet a Clujului!

Au fost in total 25 de victorii si nicio infrangere in toate competitiile interne, performanta pe care nu a mai atins-o pana acum nicio alta echipa...

Performanță UNICĂ pentru echipa de baschet a Clujului!
Termoficare de secol 21 în municipiul Oradea
Reportaje vineri, 5 aprilie 2024, 13:31

Termoficare de secol 21 în municipiul Oradea

Locuitorii din Oradea vor beneficia de servicii mai bune de termoficare. Primăria Oradea va înlocui 30 de kilometri de rețea printr-un proiect cu...

Termoficare de secol 21 în municipiul Oradea
Reportaje duminică, 31 martie 2024, 11:35

Credincioşii romano-catolici sărbătoresc Paştele

În acest an, Paştele Catolic este sărbătorit pe 31 martie, iar Paştele Ortodox și Greco-Catolic va fi sărbătorit pe 5 mai. Episcopul...

Credincioşii romano-catolici sărbătoresc Paştele
Reportaje duminică, 31 martie 2024, 11:19

Pe podium, la Viena, cu 8 medalii

Între 24 și 27 martie, pasiunea și talentul au fost pe deplin dovedite la Concursul Internațional de Dans „Vibe Viena”, unde Clubul de Dans...

Pe podium, la Viena, cu 8 medalii
Reportaje joi, 28 martie 2024, 13:44

Se deschide drumul expres care leagă Oradea de Autostrada Transilvania

Șoseaua, în lungime de 19 kilometri, a fost finalizată și, spune președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, va descongestiona...

Se deschide drumul expres care leagă Oradea de Autostrada Transilvania
Reportaje joi, 28 martie 2024, 10:45

Virtual şi vivid: s-a lansat un Muzeu Virtual al Culturii Rromilor

Muzeul este unicul de această anvergură din lume, fiind în acelaşi timp bibliotecă şi cinematecă, dar mai ales o invitaţie de a retrăi...

Virtual şi vivid: s-a lansat un Muzeu Virtual al Culturii Rromilor