Ascultă Radio România Cluj Live

Tramvaiul cu cai a început să circule în București, într-o zi de 26 decembrie

Tramvaiul cu cai a început să circule în București, într-o zi de 26 decembrie

Articol de cristina.rusu, 26 decembrie 2018, 06:00 / actualizat: 26 decembrie 2018, 10:09

Tramvaiul cu cai a fost introdus în Bucureşti în decembrie 1872. 

Spre deosebire de zilele noastre, tramvaiele de atunci aveau maxim „doi cai putere” , cai care munceau ore bune în fiecare zi şi care erau bine îngrijiţi şi hrăniţi. În interiorul primelor tramvaie trase de cai aveau loc aproximativ 10 persoane, care de cele mai multe ori stăteau pe băncile aşezate în interiorul vehiculului, de o parte şi de alta a acestuia. Când era plin, la scară apărea tăbliţa „complect” şi nimeni nu mai putea să urce pentru că era interzisă călătoria în picioare.

Dar primul tramvai tras de cai de pe teritoriul actual al României, a ieşit pe traseu la 8 iulie 1869, în Timişoara. A fost al treilea după New York (1825) şi Paris (1854).

În 1871, „Societatea Anonimă Română de Tramvaie”, cu capital englez şi belgian, a obţinut autorizaţia de a instala, pe unele străzi, linii de fier, pe care să circule primele tramvaie trase de cai.

Un an mai târziu, societatea introducea primele trei linii de tramvaie cu cai din Capitală, care circulau pe rutele Bariera Mogoşoaiei – Calea Moşilor (prin Str. Fântânei, Teatrul Naţional, Sf. Gheorghe, Hotel Atena, Str. Romană), Şoseaua Bonaparte – Calea Călăraşilor (via Şcoala Comercială, Sf. Gheorghe) şi Sf. Gheorghe – Calea Văcăreşti.

Tramvaiele trase de cai erau galbene, vatmanii aveau uniforme şi şepci roşii, stăteau pe platforma din faţă şi îndemnau caii cu lovituri de bici. Controlorii, îmbrăcaţi asemănător vatmanilor, erau străini pentru că englezii aveau mai multă încredere în ei decât în bucureşteni, potrivit almanahului Flacăra. Dacă erau prinşi fără bilet, oamenii erau obligaţi să achite călătoria, dar cum viteza tramvaielor trase de cai era mică, mulţi săreau din mers ca să scape de plata călătoriei.

Tramvaiele trase de cai circulau cam la 10 minute, între orele 6 şi 10 seara, iar preţul biletului varia în funcţie de confortul asigurat şi de distanţa parcursă. De cele mai multe ori vehiculele erau arhipline, iar oamenii mergeau pe scări şi pe tampoane.

Cum viteza lor era redusă, mulţi puteau coborî din mers. Liniile care treceau pe dealul Uranus sau pe ruta Şerban Vodă-Bellu se foloseau cai de urcuş, care ajutau atelajul în pantă şi erau deshămaţi apoi. Vatmanii respectau întocmai traseul şi programul pentru că orice întârziere sau abatere era penalizată prin reducerea salariului.

Biletul, pentru un kilometru, costa 0,20 lei, iar pentru imperială (la etaj), preţul era la jumatate. Vagoanele care circulau vara erau deschise, cu băncuţe pe ambele părţi, iar cele de iarnă, aveau un fel de copertine culisante. În anii următori, aceste mijloace de transport au fost îmbunătăţite: s-a asigurat iluminatul pe timp de noapte, în staţii se puteau amenaja prăvălii, iar pe tăbliţe era obligatorie menţionarea traseului.

Nu erau acceptate în vagoane persoanele murdare, iar limita admisă a numărului de călători nu trebuia depăşită.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Obiceiuri simple care te fac mai fericit în fiecare zi
Diverse sâmbătă, 23 martie 2024, 00:00

Obiceiuri simple care te fac mai fericit în fiecare zi

O descoperire suprinzătoare a fost făcută în acest sens de profesorul de la Universitatea din Bristol, Bruce Hood. Putem fi fericiţi, dar pentru...

Obiceiuri simple care te fac mai fericit în fiecare zi
Arborele Anului 2024
Diverse vineri, 22 martie 2024, 16:00

Arborele Anului 2024

„Inima grădinii”, așa cum este numit fagul premiat, are aproximativ 200 de ani și este al treilea copac consecutiv polonez care câștigă...

Arborele Anului 2024
Beneficiile și dezavantajele consumului de cafea
Diverse vineri, 22 martie 2024, 12:00

Beneficiile și dezavantajele consumului de cafea

Oamenii de ştiinţă din întreaga lume au controverse zilnice pe tema beneficiilor şi dezavantajelor consumului de cafea.   Majoritatea...

Beneficiile și dezavantajele consumului de cafea
Țara care descurajează cumpărarea hainelor de tip „fast-fashion”
Diverse vineri, 22 martie 2024, 06:00

Țara care descurajează cumpărarea hainelor de tip „fast-fashion”

Guvernul francez vrea să încurajeze populaţia să achiziţioneze haine din materiale sustenabile, în locul celor ieftine de import care sunt...

Țara care descurajează cumpărarea hainelor de tip „fast-fashion”
Diverse joi, 21 martie 2024, 12:00

De ce are nevoie creierul de zahăr?

Potrivit specialiştilor, organismul poate extrage energie şi din ţesutul adipos, dar creierul are nevoie în principal de glucoză, pe care o...

De ce are nevoie creierul de zahăr?
Diverse joi, 21 martie 2024, 06:00

Vierme care depune ouă şi își hrăneşte puii cu lapte

Până acum, se credea că această specie de vierme originară din Brazilia folosea o combinație dintre tentaculele sale faciale și nămol pentru...

Vierme care depune ouă şi își hrăneşte puii cu lapte
Diverse miercuri, 20 martie 2024, 17:06

Obiceiuri ciudate din secolul XIX

Multe lucruri bune provin din Anglia secolului XIX; avem în acest sens cărţile lui Charles Dickens şi Jane Austen, ilustratele de Crăciun şi...

Obiceiuri ciudate din secolul XIX
Diverse miercuri, 20 martie 2024, 12:00

Alimentele care influențează aspectul fizic al omului

Unele produse pot reduce atractivitatea, la această concluzie neașteptată a ajuns cercetătorii francezi de la Universitatea din Montpellier, care...

Alimentele care influențează aspectul fizic al omului