Ascultă Radio România Cluj Live

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Cercetătorii UBB au analizat fenomenul de bullying în rândul adolescenţilor

Articol de cristina.rusu, 27 noiembrie 2018, 12:15

O echipă de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai au abordat problema fenomenului de bullying într-un studiu care încearcă să răspundă la întrebarea „De ce apare bullying-ul?”.

Studiul a inclus aproximativ 500 de tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 17 ani și a încercat să investigheze dacă modul negativ şi distorsionat în care tinerii gândesc, interpretează şi dau sens situaţiilor de viaţă – cunoscut în psihologie sub numele de gânduri automate negative – reprezintă vehiculul prin care calitatea ataşamentului se asociază cu frecvenţa implicării în agresivitate şi victimizare prin bullying.

Adolescenţii au completat un set de chestionare prin care s-a evaluat frecvenţa situaţiilor de bullying în care au fost implicaţi în ultimul an şcolar, calitatea ataşamentului faţă de părinți şi prieteni, precum şi gândurile automate negative.

Rezultatele studiului au arătat că un ataşament deficitar faţă de fiecare dintre cele trei surse de ataşament (mamă, tată, prieteni) se asociază cu un nivel ridicat de gânduri automate negative, care, la rândul lor, se asociază cu o frecvenţă mai ridicată de implicare în comportamente de tip bullying atât ca victimă, cât şi ca agresor.

Acest lucru sugerează că o gândire distorsionată, negativă ar putea constitui mecanismul care explică de ce tinerii care stabilesc relaţii deficitare de ataşament cu cei din jur sunt mai predispuşi spre a deveni iniţiatori sau victime ale actelor de bullying.

Analiza conţinutului specific al gândurilor automate negative a demonstrat că există atât diferenţe, cât şi aspecte comune între victime şi agresori. O relaţie de ataşament problematică e relaţionată cu o frecvenţă mai ridicată a agresivităţii de tip bullying prin intermediul gândurilor de ostilitate (de ex. „Am dreptul să mă răzbun pe cei care merită asta”), în timp ce victimizarea prin bullying e explicată mai bine de o combinaţie de gânduri de ostilitate şi ameninţare socială (de ex. „Oamenii gândesc lucruri rele despre mine”).

Una dintre principalele concluzii ale studiului realizat de cercetătorii Universității Babeș-Bolyai este aceea că relaţiile pe care adolescenţii le stabilesc atât cu părinţii, cât şi cu cei de vârsta lor creează lentila prin care ei interpretează situaţiile din viaţa de zi cu zi, iar această lentilă, în funcţie de cât de corectă şi realistă este, îi face mai mult sau mai puţin vulnerabili spre implicarea în comportamentul de tip bullying.

Studiul recomandă ca programele destinate să prevină sau să reducă fenomenul de tip bullying în şcoală să identifice tinerii cu relaţii problematice de ataşament şi să-i ajute să dezvolte un mod de gândire realist.

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Profesia de mecanic auto este la mare căutare
Educaţie luni, 18 martie 2024, 16:48

Profesia de mecanic auto este la mare căutare

Dintre mașinile înmatriculate în județul Bistrița-Năsăud, 40% sunt mai vechi de 20 de ani, iar o treime au peste 15 ani. Nu e de mirare că se...

Profesia de mecanic auto este la mare căutare
Universitatea din Oradea își consolidează infrastructura educațională.
Educaţie sâmbătă, 16 martie 2024, 14:16

Universitatea din Oradea își consolidează infrastructura educațională.

Universitatea din Oradea își consolidează infrastructura educațională. Conducerea instituției de învățământ superior a atras peste 10...

Universitatea din Oradea își consolidează infrastructura educațională.
40% dintre elevi NU au luat notă de trecere la română la simularea Bacalaureatului
Educaţie sâmbătă, 16 martie 2024, 10:09

40% dintre elevi NU au luat notă de trecere la română la simularea Bacalaureatului

Aproape 40% din elevii de liceu care au participat la simularea examenului de bacalaureat au luat sub cinci la limba și literatura română. Sunt de...

40% dintre elevi NU au luat notă de trecere la română la simularea Bacalaureatului
Rezultatele simulării bacalaureatului în Bihor
Educaţie vineri, 15 martie 2024, 17:46

Rezultatele simulării bacalaureatului în Bihor

În județul Bihor din 4.056 candidați la simulare s-au prezentat un număr de 3.835.   Astfel, conform datelor IȘJ Bihor, la nivelul...

Rezultatele simulării bacalaureatului în Bihor
Educaţie joi, 14 martie 2024, 08:55

Elevul care și-a bătut diriginta are interdicție de a intra în școală

Directoarea colegiului unde învaţă băiatul spune că, în ultimii doi ani, elevul agresiv a fost implicat în numeroase alte incidente finalizate...

Elevul care și-a bătut diriginta are interdicție de a intra în școală
Educaţie miercuri, 13 martie 2024, 14:14

Cursuri pentru managementul violenței în școli [AUDIO]

Instruirea și informarea directorilor din școlile și grădinițele din județul Cluj este organizată în contextul a tot mai multor cazuri de...

Cursuri pentru managementul violenței în școli [AUDIO]
Educaţie marți, 12 martie 2024, 14:38

Seniorii invitați să se înscrie la ateliere practice care deschid accesul în lumea digitală

Fundația Regală Margareta a României lansează seniorilor invitația de a se înscrie în proiectul pilot Conectăm Generații în lumea...

Seniorii invitați să se înscrie la ateliere practice care deschid accesul în lumea digitală
Educaţie luni, 11 martie 2024, 18:10

Primul campus de învăţământ dual din Alba Iulia

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a semnat luni, 11 martie, la Alba Iulia, alături de primarul municipiului, Gabriel Pleşa, contractul pentru...

Primul campus de învăţământ dual din Alba Iulia