Ascultă Radio România Cluj Live

Skiathos din nou

Insula Skiathos

Foto: Insula Skiathos

Articol editat de cristina.rusu, 6 octombrie 2018, 06:00 / actualizat: 6 octombrie 2018, 8:09

În largul Sporadelor apa nu e turqoise. Nu e nici azurie, nu e luminoasă, nu are nimic spectaculos. E mai degrabă cenușie, un neutru indigo-cenușiu dar care, de fapt, e fondul cel mai bun pe care să se deseneze falezele roșiatice care adăpostesc plajele cu nisip alb și da, cu apa turqoise sau azurie, de o spectaculoasă luminozitate.

Revin pe Skiathos după patru ani (povestea de atunci puteți să o citiți AICI: https://www.radiocluj.ro/2014/08/12/impresii-de-vacanta-ellas-i-hora-ton-oniron-grecia-tara-visurilor/).

Unele lucruri s-au schimbat: plaja de pe Tsougkrias a renunțat la frunzele de palmier și la scaunele din sfoară și a adoptat șezlonguri confortabile acoperite de umbrele din stuf. Atmosfera a rămas, însă, aceeași. Și muzica. Și vinul din vasul de alamă modelat cu ciocanul.

Concluziile le scriu acum pe altă plajă, Agea Eleni, într-un apus de carte poștală subliniat de umbrelele care acoperă cele câteva mese așezate direct pe nisip. Miroase a lămâi și a rodii, a pini, a sevă, a viață, a nisip încins, a stare de bine. Și retrăiesc aceeași stare care te prinde și te cuprinde și te subjugă pe viață.

Dar povestea asta nu e despre mine; ar însemna să rescriu în bună măsură ce am scris acum patru ani. Povestea de acum e despre alții.

Sunt pentru prima oară în Skiathos. Totul e frumos în Grecia, lucrurile miros altfel, niciunde în altă ţară nu am întâlnit mirosurile de aici, sunt parfumuri, sunt mirosuri deosebite, totul e paradisiac. Dar aici am conştientizat că miroase frumos la fiecare colţ de stradă, la fiecare doi metri pe care îi parcurgi. Faptul că e atâta vegetaţie contează. Sunt plante naturale, plante aromatice pe care le folosim în bucătărie.

Skiathos are în jur de 70 de plaje şi într-un sejur de o săptămână trebuie să faci o selecţie ca să poţi să bifezi cât mai mult din experienţa pe care o oferă insula. Eu am făcut ziua și plaja, toate au fost frumoase iar una a fost cu adevărat superbă, cu nisip negru, nu-mi amintesc numele. Pe de altă parte, e și zona aceasta de lagună, care mi se pare absolut fabuloasă pentru orice om apropiat de natură. Georgeta, Timișoara.

Am fost şi în alte părţi ale Greciei, toate destinaţiile sunt deosebite pentru mine, dar aici e vegetaţia, plaja, oamenii, distracţia de seară. Îmi plac plajele de aici, apa e foarte curată, foarte limpede. Este un loc foarte fumos, pe care îl recomand tuturor. Cătălin, București.

Această prezentare necesită JavaScript.

Cu aproape 70 de plaje cu nisip alb și fin, una dintre ele fiind cotată între primele 10 din Europa, cu o atmosferă prietenoasă și autentică, insula Skiathos, una dintre cele mai verzi insule ale Greciei, este preferată ca destinație de vacanță de aproape 5000 de români în fiecare an. Și au toate motivele să o facă.

Alina Nicolae, agent de turism, știe totul despre aceste locuri:

Insula Skiathos este o insulă micuţă, are 42 km pătraţi, este o insulă cosmopolită, în care tradiţionalul se îmbină cu modernismul. Ea are aproximativ 69 de plaje cu nisip fin; cele mai renumite şi unde turiştii aleg întotdeauna să le viziteze, sunt Koukunaries, cotată în primele 10 plaje din Europa și decorată cu blue flag, Agia Aeleni, apreciată pentru apusurile extraordinare, Ambelakia, pentru linişte. Cea mai specială este Lalaria, care se atinge doar pe apă, formată  din pietricele albe, într-o zonă stâncoasă. 80% din insulă este acoperită de păduri de pin, este verde în tot sezonul. Pe plajă veţi întâlni și platani foarte bătrâni, unii de peste 200 de ani.

Orașul Skiathos Town oferă foatre multă distracţie, foarte multe cluburi, taverne, mâncare proaspătă, de tote soiurile pentru toate tipurile de turişti. (Alina Nicolae)

Skiathos Town este în prezent capitala insulei, vechiul oraș fortificat de la Kastro, din care au rămas doar zidurile, fiind acum doar un obiectiv turistic. Skiathos Town este un orășel cosmopolit, plin de taverne în care, pe lângă preparatele tradiționale, veți gusta cu siguranță din atmosfera atât de specifică acestui popor.

Această prezentare necesită JavaScript.

Ana-Maria e din comuna Băișoara, județul Cluj și acum deține o tavernă cu specific grecesc chiar în port. Nu aveți cum să o ratați, proprietara arborează cu mândrie drapelul României la intrare:

Sunt foarte patrioată, nici nu mă gândeam să nu am steagul românesc arborat la taverna mea. Mulţi români nu-l văd, dar le atrag eu atenția şi atunci merg şi fac poze şi-s foarte încântaţi că întâlnesc steagul nostru aici.

Am 14 ani de când sunt în Skiathos. Noi am plecat din Germania, am locuit acolo 10 ani, fiul meu avea 4 anişori, şi am zis că nu vrem să rămânem acolo definitiv. Soţul fiind grec, s-a ivit o oportunitate de muncă foarte bună pentru soţul meu aici, chiar pe insulă, şi ne-am mutat într-o săptămână. Eu am lucrat la o tavernă lângă aeroport, vreo 7 ani, iar apoi am avut un deces în familie şi a trebuit să plec o jumătate de an în România. Se întâmpla în 2010. După ce m-am întors am căutat în altă parte de lucru, ca bucătar. Şi am nimerit exact la taverna care astăzi este taverna noastră. Am lucrat doi ani şi apoi am cumpărat taverna, o avem de şase ani.

De ce în Skiathos? În primul rând e o insulă foarte frumoasă, verde. E foarte fumos. Mie îmi place mult, nu e ca alte insule, nu e stearpă și seacă, pinii sunt până în plajă. Şi sunt foarte multe de văzut aici. O grămadă de plaje, poţi să mergi peste tot, e accesibilă oriunde şi oricând unui turist. Insula e foarte mică, 14 km lungime, 4 lăţime, în două-trei zile ai văzut-o toată.

Îmi place foarte mult și în România şi visul meu este să termine şcoala fiul meu şi să vin aici 6 luni şi să stau acolo 5 luni. Aceste este visul meu, să mă mut acolo înapoi. Oricum, Sărbătorile de Iarnă le facem în fiecare an în România. (Ana-Maria)

Skiathos Town nu înseamnă, însă, doar taverne. Nu trebuie ratate portul vechi și zona construită de deasupra, dar nici noul port în care te conduce o străduță pietonală, destul de abruptă, plină cu magazine și terase. De aici se pot lua ambarcațiuni de diverse mărimi, pentru croaziere scurte prin întreg arhipelagul Sporadelor sau doar pentru un țur al insulei Skiathos.

Acesta este, de altfel, cel mai bun mod de a descoperi frumusețile acestei insule, inclusiv pe cele ascunse bine, accesibile doar de pe apă, precum Lalaria Beach, o plajă spectaculoasă cu apa de un verde ireal și cu o arcadă naturală pe sub care, dacă te încumeți să înoți, îți vei găsi, conform legendei, dragostea adevărată.

Insula Skiathos

Sunt oameni care au fost atât de vrăjiți de frumusețea acestor locuri încât nu au mai vrut să plece. Aurelian și Alina sunt din Craiova, dar pasiunea pentru navigație și frumusețea zonei i-au determinat să-și cumpere o casă aici.

Alina:

De ani de zile soțul meu e pasionat de bărci. Am avut bărcuţe cu motor, anul trecut şi-a cumpărat un velier, s-a înscris la trecerea Atlanticului, a trecut Atlanticul şi a câştigat locul 1 la grupa E.

Aurelian:

E o pasiune mai veche, de asta am ajuns să trec oceanul cu barca şi am reuşit. Barca e acum în Trinidad Tobago. Am făcut o campanie pentru copiii cu autism din România. Acum o să traversăm invers, în anul Centenarului, venim din Caraibe în Europa. Toată vara stăm aici şi iarna în România sau în Caraibe.

Acum 6 ani am venit prima dată aici. Căutam o rampă pentru bărci lângă Skiathos, pentru că e cea mai verde insulă din Grecia şi tot timpul aerul acesta de pini este extraordinar, nu are nicăieri în lume rival. Eu am fost pe tot globul şi nu am întâlnit un loc ca acesta până acum.

Alina:

Acesta a fost locul cel mai plăcut, locul în care am considerat că ne simţim cel mai bine, ne simţim aproape ca acasă sau poate chiar mai bine câteodată, pentru că aici tot timpul e cald şi modul de viaţă e atfel. E mult mai sănătos aici. Toată Grecia e frumoasă, e superbă, peste tot găseşti insuliţe de tot felul, cu grote, cu peisaje superbe. Mie în Skiathos îmi place în mod deosebit pentru că e zona în care ne-am simţit cel mai bine, am simţit că aici vrem să ajungem, aici am ales să ne şi stabilim.

Aurelian:

Zona Skiathos este cea mai verde zonă din Grecia, chiar nu există un aer mai curat în alte zone. Aici toată lumea speră să treacă de 100 de ani. Chiar vorbeam cu cineva şi spunea că aici abia de la 105 ani îşi pune problema că poate să moară, mai repede în niciun caz. Peisajul este mirific, se pot face excursii pe munte, plajă, se ţin seri greceşti. Eu zic că un loc ca acesta, vorbind ca un om care a fost aproape peste tot, este unic.

Insula Skiathos este la doar o oră și un sfert de București și la o oră și jumătate de Cluj cu avionul iar de anul viitor va fi disponibilă și de pe aeroportul din Timișoara.

Andrei Huțanu

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Apreciază:

Etichete:
Povestiri terapeutice despre tămăduire, semnate de psihiatrul clujean Doina Cosman
Reportaje joi, 18 aprilie 2024, 15:38

Cartea semnată de Doina Cosman, prof. univ. la Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, medic primar...

”Scandalul de azi, de ieri și de mâine” – teatru radiofonic realizat de copii
Reportaje joi, 18 aprilie 2024, 13:37

Este vorba de un spectacol de teatru radiofonic, creat de elevii de la Cercul de Teatru.   Proiectul educațional își propune să le prezinte...

Programul Național de Transplant Hepatic la Cluj
Reportaje miercuri, 17 aprilie 2024, 15:16

Acest proiect marchează începutul unei noi etape în îngrijirea pacienților cu afecțiuni hepatice grave.   Institutul de Gastroenterologie...

Ovi D Pop, cel mai premiat artist fotograf din Oradea
Reportaje duminică, 14 aprilie 2024, 00:00

FIAP Best Author la un Salon Internațional de Fotografie este unul dintre cele mai râvnite premii pentru un artist în domeniu. Fotograful orădean...

Reportaje sâmbătă, 13 aprilie 2024, 00:00

”Geamul cu poezie” – o altfel de oră de limba și literatura română

Geamul cu poezie – o altfel de oră de limba și literatura română D-na profesoară de limba și literatura română, Ingrid Galasiu, de la...

Reportaje joi, 11 aprilie 2024, 10:48

Permacultură în grădina şcolii

Proiect implementat de Asociaţia pentru Natură şi Oameni, finanţat de Fundaţia pentru Parteneriat şi MOL România, prin programul Spaţii...

Reportaje marți, 9 aprilie 2024, 14:15

Colectă de Paști în diferite biserici din Oradea

Aceasta se derulează cu sprijinul voluntarilor, în toate bisericile greco-catolice din Oradea. Scopul acestei colecte, realizate anual, este...

Reportaje vineri, 5 aprilie 2024, 14:15

Performanță UNICĂ pentru echipa de baschet a Clujului!

Au fost in total 25 de victorii si nicio infrangere in toate competitiile interne, performanta pe care nu a mai atins-o pana acum nicio alta echipa...