Ascultă Radio România Cluj Live

Incluziv: Învăţare prin sunet şi atingere pentru elevii nevăzători din toată ţara

Incluziv: Învăţare prin sunet şi atingere pentru elevii nevăzători din toată ţara

Articol de cristina.rusu, 18 septembrie 2018, 12:22

Un nou proiect, menit să aducă mai aproape istoria de elevii nevăzători în anul centenarului, a fost lansat zilele acestea.

Hărţi, ilustraţii tactile, dar şi lecţii audio sub formă de teatru radiofonic sunt puse la dispoziţia liceenilor din cele 7 şcoli pentru deficienţi de vedere din ţară, în cadrul programului numit ”Istoria prin sunet şi atingere”.

Mai mult, elevii nevăzători ar putea beneficia pe viitor de manuale pentru mai multe materii, adaptate într-un mod asemănător.

Andreea Bruckner, coordonator al proiectului şi vicepreşedinte al asociaţiei Tandem:

Andreea Bruckner: Istoria prin sunet şi atingere este un proiect care încearcă să schimbe sistemul de învăţare în şcolile pentru elevii cu deficienţe de vedere; în sensul că propune folosirea unor materiale de predare care să fie şi tactile şi audio, mai mult decât se obişnuieşte în mod normal la clasă.

Materialele audio sunt reprezentate de 45 de fişiere audio pe care noi le-am realizat împreună cu un profesionist. Acestea se aseamănă oarecum cu teatrul radiofonic, în sensul că folosesc în egală măsură voce, efecte sonore, muzică specifică unei anumite perioade, pentru a sugera senzaţia de luptă sau pentru a sugera perioada respectivă.

Materialele tactile sunt reprezentate de un set de 120 de ilustraţii în 3 dimensiuni, care sunt foarte uşor de înţeles prin pipăit. Acestea reprezintă pe deoparte hărţi specifice fiecărei perioade istorice, dar există şi un set de ilustraţii care descriu în mod tactil istoria culturală a României, din perioada neolitică şi până în perioada comunistă.

Andrea Nagy: Am înţeles că materialele audio sunt încărcate pe o platformă online.

Andreea Bruckner: Toate acestea se adună pe o platformă online, www.idea-isa.ro. E o platformă pe care noi dorim să încărcăm în decursul timpului şi alte cursuri la care este nevoie să fie prezentate într-un format mai accesibil. Pentru că mare parte din manualele noastre sunt gândite pentru elevi care învaţă în mod vizual. Ori sistemul acesta de învăţare nu funcţionează la elevii cu deficienţe de vedere. Şi atunci noi vrem să folosim această platformă pentru a realiza pe viitor manuale de geografie, de biologie.

Vom vedea ce cerinţe mai avem de la profesori şi care sunt priorităţile lor (se pare că acestea două sunt primele).

Andrea Nagy: Pot să spun că pentru noi nevăzătorii, vizita obligatorie la muzeul de istorie este o experienţă destul de jenantă: când eşti plimbat prin faţa unei vitrine, dar nu ştii de fapt ce este înăuntru. Include acest proiect şi colaborarea cu muzee de istorie?

Andreea Bruckner: Noi am lucrat în timpul proiectului cu Muzeul de Istorie şi Arheologie din Constanţa. Dincolo de expertiza muzeografilor lor, am putut să mergem împreună cu elevii şi să experimentăm istoria puţin altfel. Am fost la Histria, dar şi la muzeul de basoreliefuri, am putut să pipăim basoreliefurile din aceste două situri arheologice.

În acelaşi timp am mers la Muzeul Unirii de la Alba Iulia, iar la sfârşitul proiectului le-am lăsat şi lor o copie a materialelor tactile realizate: când nevăzătorii vor dori să viziteze Muzeul Unirii de la Alba Iulia, ei vor putea să atingă ilustraţiile noastre în paralel cu povestirile muzeografilor, în loc să stea doar în faţa unei vitrine.

Andrea Nagy: La ce nivel de complexitate se prezintă aceste materiale, ce vârstă au elevii cărora li se adresează?

Andreea Bruckner: Ele au fost gândite în special ca să poată reprezenta material de studiu pentru elevii de clasa a XII-a care se pregătesc de bacalaureat. Mare parte din liceele şi şcolile speciale pentru deficienţi de vedere din România au un profil teoretic, foarte mulţi dintre elevii lor au aşadar nevoie de pregătire pentru a da bacalaureatul la acelaşi nivel cu elevii din şcolile de masă.

Dar profesorii care predau istoria românilor pot folosi parţial materialele oferite de noi şi la clase mai mici, de exemplu fişierele audio pot fi ascultate şi de elevii de clasa a IV-a. Materialele tactile referitoare la istoria culturală pot fi folosite şi pentru a ilustra lecţii de limba română, de religie sau de artă.

Andrea Nagy: Nu este uşor să reproduci elemente vizuale eterogene într-un mediu tactil, astfel încât să aibă sens pentru elevul nevăzător. Cine a realizat planşele tactile şi ce dificultăţi au apărut în procesul de adaptare?

Andreea Bruckner: De la început am lucrat împreună cu profesorii nevăzători şi văzători care predau în şcolile speciale pentru deficienţi de vedere din ţară. Ei ne-au explicat cam care sunt cerinţele lor, dar am studiat şi materialele care există pe plan internaţional.

Există destul de multe materiale create în acest mod, deci nu putem spune că am inventat noi roata. Am lucrat foarte mult cu doi graficieni, în special cu domnul Bogdan Gărgăriţă, care este un grafician foarte bun. I-am explicat care sunt principiile, cum trebuie simplificate şi adaptate modele cum ar fi de exemplu stema României (stema Moldovei din perioada lui Ştefan cel Mare, aceea cu bourul); cum se poate simplifica imaginea, cum se pot despărţi elementele ei pentru a fi extrem de clare.

Am reuşit să obţinem materialele care sunt inteligibile şi pentru copiii care au avut puţin contact cu genul acesta de imagini tactile.

Andrea Nagy: Aţi prezentat deja proiectul la câteva şcoli pentru nevăzători. Cum au primit elevii Istoria prin sunet şi atingere?

Andreea Bruckner: Cu foarte mare entuziasm, atât profesorii cât şi elevii. Am fost deja la Cluj şi la Timişoara, iar astăzi (18 septembrie) mergem şi la Liceul Special din Arad. Au fost extrem de deschişi la posibilitate, ne-au rugat să le facem conturi pe platformă.

Aşteptăm de la profesori completări pentru acele capitole unde acestora li se pare că ar mai fi ceva de adăugat. Suntem deschişi la orice adaos, dar partea de istorie a proiectului este finalizată acum.

 

Andrea Nagy

Foto: Asociația Tandem

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Incluziv: Recuperare, rezilienţă, performanţă: povestea lui Arian Notreţu, înotător cu dizabilităţi
Incluziv marți, 23 ianuarie 2024, 12:10

Incluziv: Recuperare, rezilienţă, performanţă: povestea lui Arian Notreţu, înotător cu dizabilităţi

Are doar 19 ani, dar la numărul de interviuri de pe internet aproape că ajunge din urmă un rocker care-şi anunţă un nou album. A început să...

Incluziv: Recuperare, rezilienţă, performanţă: povestea lui Arian Notreţu, înotător cu dizabilităţi
Incluziv: Cum a fost în tabăra de schi pentru persoanele cu dizabilităţi [AUDIO]
Incluziv miercuri, 17 ianuarie 2024, 10:05

Incluziv: Cum a fost în tabăra de schi pentru persoanele cu dizabilităţi [AUDIO]

Cu o temperatură de -8 grade şi cod portocaliu de vânt, ieri nu a fost chiar cea mai grozavă vreme pe pârtia Buscat. Am fost acolo toată ziua,...

Incluziv: Cum a fost în tabăra de schi pentru persoanele cu dizabilităţi [AUDIO]
Incluziv: Fără pretexte! Sfaturi de antrenament pentru nevăzători în sezonul rece [AUDIO]
Incluziv marți, 9 ianuarie 2024, 11:33

Incluziv: Fără pretexte! Sfaturi de antrenament pentru nevăzători în sezonul rece [AUDIO]

Pentru toate sarmalele, fripturile şi prăjiturile, pentru toate orele petrecute făcând mai puţină mişcare ca un urs în hibernare, plătim la...

Incluziv: Fără pretexte! Sfaturi de antrenament pentru nevăzători în sezonul rece [AUDIO]
Incluziv: Ce ştiu în ziua de azi aplicaţiile pentru nevăzători?
Incluziv marți, 12 decembrie 2023, 13:14

Incluziv: Ce ştiu în ziua de azi aplicaţiile pentru nevăzători?

Din când în când mai apare câte o ştire cu o idee care îşi propune să revoluţioneze lumea nevăzătorilor. Media o preia instant, fără...

Incluziv: Ce ştiu în ziua de azi aplicaţiile pentru nevăzători?
Incluziv marți, 5 decembrie 2023, 08:34

Incluziv: Ce s-a ales de primul astronaut cu dizabilităţi?

Anul trecut pe vremea aceasta, britanicul John McFall era selectat de Agenţia Spaţială Europeană pentru a fi primul astronaut cu dizabilităţi....

Incluziv: Ce s-a ales de primul astronaut cu dizabilităţi?
Incluziv marți, 28 noiembrie 2023, 16:47

Incluziv: Frica de celălalt: forme moderne de xenofobie [AUDIO]

Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităţilor Naţionale a organizat luni, 27 noiembrie, o prezentare despre formele contemporane de...

Incluziv: Frica de celălalt: forme moderne de xenofobie [AUDIO]
Incluziv marți, 21 noiembrie 2023, 09:56

Incluziv: 5 jocuri educaţionale pentru copiii nevăzători [AUDIO/FOTO]

Partea bună a jocurilor educaţionale e că reuşesc să strecoare informaţii şi competenţe pe sub barierele reticenţei. De exemplu, un copil...

Incluziv: 5 jocuri educaţionale pentru copiii nevăzători [AUDIO/FOTO]
Incluziv marți, 14 noiembrie 2023, 13:09

Incluziv: De ce sunt atât de puţini interpreţi în limba semnelor?

În ţara noastră există mai puţin de 100 de interpreţi autorizaţi în limba semnelor române. Un blocaj legislativ care a persistat timp de 4...

Incluziv: De ce sunt atât de puţini interpreţi în limba semnelor?