Ascultă Radio România Cluj Live

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului, Radu Paraschivescu şi Filip Florian

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului, Radu Paraschivescu şi Filip Florian

Articol de cristina.rusu, 9 septembrie 2018, 06:00 / actualizat: 9 septembrie 2018, 10:04

Gabriel Liiceanu zicea: „Știu când o carte e bună. Criteriul este simplu: ea trebuie să te mute în lumea pe care o deschide. O carte bună te vrăjește, te cufundă în lumea ei, te face să simți că trăiești timpul și povestea spusă de ea.”

Astăzi vom trăi o poveste de iubire, străină spaţiului literar autohton, scrisă de Radu Paraschivescu. Este vorba de romanul lui, apărut la editura Humanitas, Cu inima smulsă din piept.

Autorul clădește cu o migală de mare maestru o ţesătură de intrigi misterioase, plasată în spaţiul Portugaliei medievale.

Radu Paraschivescu

Detaliile, atenţia pentru transpunerea exactă a culorii locale, conferă naraţiunii o notă de exotism aparte. Lectura romanului te urmăreşte, aşa cum buchetul greu al unui vin vechi de Porto persistă mult timp după ce i-ai savurat gustul.

La nunta sa, aranjată pentru stabilitatea politică a ţării – Portugalia secolului al XIV-lea –, tânărul prinţ Pedro se îndrăgosteşte fulgerător de doamna de companie a viitoarei soţii, nobila şi frumoasa galiţiană, Ines de Castro. Nimic nu poate sta în calea unei iubiri ce se îndârjeşte să supravieţuiască în ciuda obstacolelor. Nici măcar moartea nu poate să împiedice ca pe tronul Portugaliei să stea adevărata regină a inimii lui Pedro: Ines de Castro.

Personajele sunt atipice unei poveşti de dragoste clasice: Pedro nu este nici Tristan, nici Romeo. Are în sânge nesupunerea, furia, răzbunarea. Crud şi vicios, se ghidează numai după simţuri, reacţiile sale sunt adesea violente, catalogându-l drept un anti-erou.

Ines este asemenea făpturilor de basm ce îmblânzesc licornii. Alături de ea, Pedro are şansa de a dobândi un echilibru ce-i era străin până acum. Îl înrobește cu blândețea ei. Din nefericire, încurcă iţele unei urzeli atent studiate pentru consolidarea puterii dinastice. Ba mai mult, îşi trăiește în clandestinitate iubirea, uzurpând puterea reginei prin faptul că-i dăruieşte lui Pedro fii.

Ucidera lui Ines de către oamenii regelui Alfonso al IV-lea, tatăl lui Pedro, îl mutilează sufleteşte. Nu mai are repere, îşi pierde credinţa, iar fărâma de umanitate se spulberă în momentul în care inima i-a fost smulsă din piept.

Finalul dă greutate întregului roman: într-un moment de nebunie, Pedro se hotărăşte să răstoarne ordinea strictă şi rigidă, căreia i se supune doar pentru că nu mai are niciun ideal. O așează pe tron pe unica fiinţă pe care sufletul lui o recunoaşte drept soţie, pe Ines. Şi ca şi cum groaza și oroarea curţii regale nu ar fi fost suficientă, îşi obligă supuşii să sărute mâna putredă a reginei lor de drept. Apoi, într-un act de mărinimie, hrăneşte gloata cu un terci în care a înecat şi inimile ucigaşilor celei preaiubite. În acest moment, cititorul realizează că titlul nu este doar o metaforă menită să-i capteze interesul…

Povestea lui Ines si a lui Pedro are tăinuit în ea, asemenea marilor poveşti de iubire, pariul cu veşnicia. Dramatismul, sălbăticia și cruzimea ei a făcut ca oamenii să o spună şoptit, în taină, asemenea lucrurilor sau faptelor ce se abat de la firesc. Totuşi, cei doi sunt eroii unor timpuri în care delicateţea este apanajul celor slabi. Nu au dreptul şi nici şansa să-şi aleagă destinul. Înverşunarea cu care se încăpăţânează să-şi trăiască dragostea interzisă face ca niciun amănunt al aceste istorii să nu se înscrie in limitele prozaicului.

Romanul copleşeşte uneori cu explicaţii narative, iar spre final cu lămuriri politice care ar justifica până la ultimul detaliu un război nu într-atât de important ca şi acţiune militară. Vei găsi descrise toate pricinile care au adus victoria. Pentru o perioadă nefastă de timp şi spaţiu, povestea lui Radu Paraschivescu se transformă într-un inodor roman de război, o contradicţie perfectă cu restul puternic aromat al cărţii.

O poveste de dragoste ciudată, cu înclinații sălbatice, care-i lasă pe unii, în final, la propriu…cu inima smulsă din piept.

O altă carte, altă perioadă, în Zilele Regelui, Filip Florian abordează perioada venirii în țară a principelui străin Karl de Hohenzollern și despre anii în care România începe procesul de modernizare accelerată, de transformare a structurilor sociale și creare a celor politice împreună cu instituțiile statului modern în devenire. Este o perioadă nu numai de mari schimbări, ci și de mari pasiuni, de conflicte politice, de clasă și personale, ale căror intensitate a făcut ca multă vreme abordarea epocii să fie dificilă.

Principele însuși în carne și oase și cu slăbiciunile sale trupești și omenești este personaj al cărții, dar dimensiunea sa istorică domină întreaga narațiune.

Ceea ce face farmecul romanului este că povestea lui Carol nu ne este spusă direct, ci prin intermediul dentistului acestuia, Joseph Strauss, slujitor atașat de Carol, în ciuda faptului că nu a făcut niciodată parte din suita sa regală. 

Prima parte a cărții se ocupă în mare măsură cu șocul cultural al personajelor la întâlnirea cu țara în devenire de la extremitatea de nord a Balcanilor. Scriitorul a ales să descrie șocul întalnit prin intermediul devotatului dentist al principelui, de origine nationala identica cu el.

Dentistul vine la București, suportă sălbăticia locului, mizeria de nedescris, sărăcia localnicilor pentru a fi în slujba regelui său, îndeplinindu-i acestuia toate dorințele puțin mai delicate cu o discreție greu de conceput în peisajul românesc al anilor 1860. Ajunși la București, Carol, dentistul acestuia și pisica Sigfried se simt străini într-o țară care nu este departe de barbarie.

Prezentarea perioadei prin intermediul unor eroi străini permite nu numai o detașare obiectivă în aprecierea situațiilor și a moravurilor locale, dar și o descoperire a teritoriului bucureștean în care se desfășoară cea mai mare parte a acțiunii. Din acest punct de vedere, cartea poate fi citită și ca un jurnal de călătorie, în care orașul cu reperele, culorile, frumusețile, mirosurile, praful și noroaiele sale devin din ce în ce mai familiare eroilor. Și așa, pe măsură ce țara și orașul se ‘occidentalizează’ pentru eroi ceea ce numeau la început Bukarest, devine București.  

Partea finala a cărții descrie procesul de tranformare accelerată a principatelor, intrigile politice, crearea instituțiilor statului, războiul de independență cu ororile și suferințele sale, spre încoronarea care va marca borna de început a ‘zilelor regelui

Aș face o nedreptate dacă nu aș menționa dimensiunea umană a personajului lui Joseph Strauss, dentistul prusac venit în principate pentru a-l servi pe Carol, care îi rămâne acestuia credincios dincolo de ruptura relațiilor poate inevitabilă când principele crește în rang, devenind rege.

Sacrificiul personal al servitorului uitat, care ia în grija odrasla nelegitimă a domnitorului fără ca acesta să afle vreodată de existența lui, cu riscul de a-și pierde propria familie și iubirea vieții sale, și descoperirea treptată a noii patrii, asimiliarea ei de către erou și a eroului în ea, sunt descrise cu minuțiozitate, dând naștere unui personaj poate neașteptat de cititor, dar care după lectură devine o parte din peisajul epocii. O epocă pe care începem să o cunoaștem mai bine și datorită unor cărți ca ‘Zilele regelui’.

 

Rodica Uifălean, Biblioteca Judeţeană “Octavian Goga” Cluj

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului
Ce mai citim? duminică, 28 ianuarie 2024, 00:00

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului

Nu te găsesc pe nicăieri, publicată în 2021 la Editura Publica e cartea autobiografică a autoarei Laura Ionescu, care și-a descoperit pasiunea...

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului
Ce mai citim. Recomandarea traducătorului
Ce mai citim? duminică, 21 ianuarie 2024, 06:00

Ce mai citim. Recomandarea traducătorului

”Tăcerea zeilor”, de Yahia Belaskri, Casa Cărții de Știință, 2023, traducere din limba franceză și note de Alexandra Ionel Născut la...

Ce mai citim. Recomandarea traducătorului
Ce mai citim: Un roman despre identitate, apartenență și adaptare
Ce mai citim? duminică, 14 ianuarie 2024, 00:00

Ce mai citim: Un roman despre identitate, apartenență și adaptare

Am vizitat pentru prima dată Serbia și Bosnia în vara anului 2021 și întrebarea care mi s-a învârtit prin minte multă vreme a fost legată de...

Ce mai citim: Un roman despre identitate, apartenență și adaptare
Ce mai citim: Recomandarea librarului [AUDIO]
Ce mai citim? duminică, 24 decembrie 2023, 06:00

Ce mai citim: Recomandarea librarului [AUDIO]

”Maniunea”, Narine Abgarian, editura Frontiera, 2023, traducere în limba română de Anca Irina Ionescu Când am aflat că Editura Frontiera a...

Ce mai citim: Recomandarea librarului [AUDIO]
Ce mai citim? duminică, 17 decembrie 2023, 00:00

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului

Romanul lui Cătălin Pavel, Toate greșelile care se pot face, apărut la editura Humanitas, în anul 2022, este o carte despre erorile,...

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului
Ce mai citim? duminică, 10 decembrie 2023, 06:00

Ce mai citim: Recomandarea editorului – ”Toată dragostea dintr-o fotografie arsă”

Vă recomand astăzi o carte publicată recent în colecția n’autor ficțiune, ”Toată dragostea dintr-o fotografie arsă”, cel de-al...

Ce mai citim: Recomandarea editorului – ”Toată dragostea dintr-o fotografie arsă”
Ce mai citim? duminică, 3 decembrie 2023, 00:00

Ce mai citim: Recomandarea traducătorului – ”Dă noaptea deoparte” [AUDIO]

A apărut în această toamnă la editura Casa Cărții de Știință traducerea romanului câștigător al premiului Celor Cinci Continente ale...

Ce mai citim: Recomandarea traducătorului – ”Dă noaptea deoparte” [AUDIO]
Ce mai citim? duminică, 26 noiembrie 2023, 00:00

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului – ”Interior zero” [AUDIO]

Interior zero, primul roman al Laviniei Braniște, își are rădăcinile în același cotidian din care s-au născut și primele două volume de...

Ce mai citim: Recomandarea bibliotecarului – ”Interior zero” [AUDIO]