Ascultă Radio România Cluj Live

Consumatorul român și drepturile lui

Consumatorii români sunt tot mai exigenti și mai greu de loializat, fiind din ce în ce mai obisnuiți să compare ofertele diferiților retaileri și să se orienteze către cea mai bună variantă preț-calitate.

Consumatorul român și drepturile lui
Foto: Consumatorul român și drepturile lui

Articol editat de Alina Vingan, 15 martie 2017, 15:19

Există tot mai prezent tiparul de cumpărare diferențiată: oamenii nu mai merg să cumpere totul dintr-un singur loc, ci își aleg destinații diferite pentru categorii de produse diferite. Acest comportament este susținut de continua expansiune a retailului modern în România, promoțiile fiind elementul principal asociat ideii de hipermarket sau supermarket, fiecare reușind să se impună în mentalul colectiv prin oferte avantajoase la anumite categorii de produse.

O modalitate de a spori încrederea consumatorului este de a crește încrederea în serviciile de la individ la individ. Mecanismele de sporire a încrederii, precum sistemele online de revizuire și de rating și etichetele referitoare la calitate, pot fi un instrument esențial pentru a suplini lipsa de informații cu privire la prestatorii de servicii individuali.

Există la consumatorul român o tendinţă de a lua totul de bun. Se crede că tot ce e pe raft e verificat de alţii.

Consumatorul vest- european este mai circumspect. Regula spune că un comerciant este responsabil pentru ceea ce pune pe piaţă. Trebuie să știți că nu se mai face control la procesul de fabricaţie pentru că piaţa este extrem de diversificată, iar un asemena control ar fi extrem de complicat.

Astfel, în caz de probleme, consumatorii români trebuie să înţeleagă faptul că primul pas spre rezolvarea problemei este sesizarea operatorului economic.

În mod tradițional, legislația UE în domeniul comercializării și al protecției consumatorilor a fost concepută pentru a aborda tranzacțiile în care există o parte mai vulnerabilă care trebuie protejată (de regulă, consumatorul).

Operatorii sunt responsabili de respectarea legii, însă orice problemă este important să se rezolve între consumator şi operatorul economic. Acesta trebuie să înţeleagă că nu e suficient să aibă rafturi curate şi produse etichetate, ci contează şi atitudinea vânzătorului faţă de consumator. Consumatorul are dreptul să fie informat, să aleagă cele mai bune produse şi servicii.

În sectorul serviciilor, cele mai multe neînțelegeri apar în cazul contractelor care nu sunt citite cu atenție de către consumator. Legea spune că trebuie să existe drepturi şi obligaţii de ambele părţi, în echilibru. Clauzele abuzive le constată inspectorii dacă merg în control, apoi înaintează cazul în justiţie, care dă soluţionarea. Este un proces lung şi complicat.

Apoi, sunt probleme şi cu produsele pe piaţa neagră, care intră pe căi greu de controlat. Consumatorii aleg produsele mai ieftine şi din locuri nepotrivite, însă trebuie să se întrebe dacă merită riscul, în balanţă cu preţul.

În România, cea mai vulnerabilă categorie de consumatori este cea cu un nivel scăzut de educaţie şi venituri, care preferă preţul scăzut în detrimentul calităţii.

Apoi este mediul rural, mai ales pe produsele alimentare. Experiența operatorilor de pe acest segment de piață demonastrează că majoritatea alimentelor refuzate sau consumate mai puțin în mediul urban sunt distribuite în magazinele de la sate.

 

Alina Nechita

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

 

 

Vrei să îmi împrumuți puțin ochii tăi?
Social joi, 25 aprilie 2024, 10:22

Vrei să îmi împrumuți puțin ochii tăi?

Despre ce este vorba? Pornită de la o simplă aplicație, Be my Eyes a ajuns o comunitate globală de persoane nevăzătoare și voluntari care...

Vrei să îmi împrumuți puțin ochii tăi?
Rozătoare moarte și mizerie la un supermarket din Nojorid! [FOTO]
Social miercuri, 24 aprilie 2024, 16:30

Rozătoare moarte și mizerie la un supermarket din Nojorid! [FOTO]

Un magazin Carrefour din Nojorid a fost amendat și închis de Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Bihor. La un control...

Rozătoare moarte și mizerie la un supermarket din Nojorid! [FOTO]
Utilaje agricole arse într-un incendiu
Social miercuri, 24 aprilie 2024, 15:10

Utilaje agricole arse într-un incendiu

Două echipaje de stingere și un echipaj de pompieri paramedici din cadrul Stației de Pompieri Săcueni au intervenit pentru stingerea focului de...

Utilaje agricole arse într-un incendiu
Turistă britanică atacată de urs
Social miercuri, 24 aprilie 2024, 10:36

Turistă britanică atacată de urs

Femeia, o scoțiană în vârstă de 72 de ani, se afla cu mașina pe Transfăgărășan, când în fața mașinii au apărut doi urși.   În...

Turistă britanică atacată de urs
Social miercuri, 24 aprilie 2024, 08:23

”Oradea donează o pâine”

Este vorba de Piața Rogerius, Piața Decebal, Oradea Plaza, Bisericuța Nufărul și cartierul Ioșia (stația de autobus-blocul Pensionarilor)...

”Oradea donează o pâine”
Social miercuri, 24 aprilie 2024, 08:15

Cresc tarifele de salubritate în Oradea

Din luna mai 2024, tarifele pentru depozitarea deșeurilor se modifică în urma majorării Contribuției pentru economia circulară de la 80 lei/to...

Cresc tarifele de salubritate în Oradea
Social marți, 23 aprilie 2024, 08:34

Creştinii îl sărbătoresc astăzi pe Sfântul Gheorghe

Peste 1 milion de români îşi serbează onomastica. Cine a fost Sfântul Gheorghe: Marele Mucenic Gheorghe a fost ofițer de rang înalt în armata...

Creştinii îl sărbătoresc astăzi pe Sfântul Gheorghe
Social luni, 22 aprilie 2024, 17:09

Undă verde pentru pasajul suprateran din Oșorhei

Noul pasaj va fi construit peste girația existentă, la intersecția cu drumul spre localitatea Fughiu, Centura Oșorhei și DN1.   Acesta va...

Undă verde pentru pasajul suprateran din Oșorhei