Ascultă Radio România Cluj Live

Noi tendințe europene pentru evaluarea calității învățământului superior

În ultima vreme a devenit tot mai evident faptul că performanţele învăţământului universitar se validează în momentul angajării absolvenţilor.

Noi tendințe europene pentru evaluarea calității învățământului superior

Articol de Alina Vingan, 2 martie 2017, 15:38

Corelarea învăţământului universitar cu nevoile pieţei forţei de muncă poate fi realizată doar prin dobândirea de către studenţi a competenţelor şi abilităţilor practice necesare în prima zi de angajare.

Că urmare, pentru fiecare profesie, respectiv program de studii, trebuie să cunoaştem exact competenţele pe care dorim să le oferim studenţilor, ţinând cont de dinamică mediului economic şi profesional, în strânsă colaborare cu părţile interesate:

Printre premisele care au contribuit la schimbarea şi modernizarea sistemului de învăţământ superior la nivel European sunt: internaţionalizarea învăţământului (implementarea Procesului Bologna, mobilităţile studenţilor şi cadrelor didactice prin programul Erasmus+, mobilitatea europeană a forţei de muncă, existenţa profesiilor reglementate la nivel European și dezvoltarea conceptului de învăţământ centrat pe student, bazat pe rezolvarea de probleme concrete şi, implicit, pe formarea de competenţe necesare pe piaţă muncii.

Până la ora actuală evaluarea internă şi externă a calităţii învăţământului universitar se bazează mai mult pe mediul în care se realizează procesul de învăţare, calitatea cadrelor didactice şi a facilităţilor de învăţare, precum şi pe conţinutul programelor de studii. (Conf. dr. Sorin Daniel, Responsabil asigurarea calității, Facultatea de Medicină Veterinară Cluj-Napoca)

O garanţie în vederea modernizării învăţământului superior este reprezentată de implemenatrea unor noi proceduri interne de management a calităţii, care să ia în considerare aceste tendinţe recente. Deşi s-au constatat rezultate remarcabile privind îmbunătăţirea calităţii în învăţământul superior în ultimii ani la nivel European, mai sunt însă multe lucruri de făcut.

Pornind de la aceste considerente, USAMV Cluj Napoca este printre primele instituţii de învăţământ superior din România, care a înţeles că este necesară o adaptare a sistemului educaţional la cerinţele actuale ale profesiilor pe care le oferă.

În acest sens, USAMV Cluj Napoca este parte din proiectul Erasmus+ “Internal quality management – Evaluating and improving competence-based higher education IQM”, în cadrul unui consorţiu European, alături și de alte instituţii de învăţământ superior, precum şi agenţii de asigurare a calităţii prestigioase: Universitatea de Medicină Veterinară Viena, Universitatea Ljubliana, Universitatea Vilnius, Universiatea Odemburg, Universitatea de Ştiinţe Economice Viena, EAEVE (the European Association of Establishments for Veterinary Education), ENQA (The European Association for Quality Assurance în Higher Education), AQA (Agency for Quality Assurance and Accreditation Austria).

Proiectul se derulează în perioada 2015-2018 şi îşi propune: îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei sistemelor educaţionale europene, stabilirea unui parteneriat strategic internaţional care va lua în considerare măsuri de gestionare a calităţii adecvate pentru a fi utilizate în instituţiile de învăţământ superior, dezvoltarea, testarea şi difuzarea de proceduri solide, de încredere, privind managementul calităţii, care pot contribui la îmbunătăţirea durabilă a predării bazate pe competenţe.

Proiectul “Internal quality management – Evaluating and improving competence-based higher education IQM“ îşi propune să îmbunătăţească calitatea şi eficienţa în domeniul învăţământului superior prin stimularea tranziţiei către învăţământul bazat pe competenţe.

În cadrul proiectului s-au propus 3 obiective: Dezvoltare – elaborarea şi livrarea unor proceduri de management a calităţii interne pentru învăţământul superior bazat pe competenţe.

La finalul proiectului va fi dezvoltat un Instrument de lucru European pentru managementul calităţii interne aplicat în instituţii de învăţământ superior bazat pe competenţe, care vor avea în vedere Standardele şi liniile directoare europene (ESG) revizuite ale ENQA, precum şi instrumentele EU privind transparanta şi recunoaşterea diplomelor; Implementare – instituţiile de învăţământ superior participante în cadrul proiectului vor demara implementarea unui studiu pilot în vederea testării procedurilor de management a calităţii interne la un program de studiu, utilizând setul de instrumente de lucru oferit de proiect; Diseminare – în ultima etapă se va realiza diseminarea instrumentelor de lucru dezvoltate atât către instituţiile de învăţământ superior şi agenţiile de asigurare a calităţii Europene. (Conf. dr. Sorin Daniel, Responsabil asigurarea calității, Facultatea de Medicină Veterinară Cluj-Napoca)

Astfel, beneficiarii rezultatelor acestui proiect vor fi toate instituţiile de învăţământ superior care au implementat un învăţământ superior bazat pe formarea de competenţe, care au nevoie de un sistem nou de management al calităţii şi care sunt dispuse să investească în resursa umană şi să responsabilizeze părţile interesate, respectiv conducerea, corpul profesoral şi studenţii instituţiei, organizaţiile profesionale şi mediul economic.

 

Alina Nechita/Comunicat

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.

Cursuri remediale online
Educaţie luni, 18 martie 2024, 18:18

Cursuri remediale online

Activităţile sunt gratuite şi se adresează elevilor din toate ciclurile de învăţământ care frecventează cursurile unei şcoli din...

Cursuri remediale online
Profesia de mecanic auto este la mare căutare
Educaţie luni, 18 martie 2024, 16:48

Profesia de mecanic auto este la mare căutare

Dintre mașinile înmatriculate în județul Bistrița-Năsăud, 40% sunt mai vechi de 20 de ani, iar o treime au peste 15 ani. Nu e de mirare că se...

Profesia de mecanic auto este la mare căutare
Universitatea din Oradea își consolidează infrastructura educațională.
Educaţie sâmbătă, 16 martie 2024, 14:16

Universitatea din Oradea își consolidează infrastructura educațională.

Universitatea din Oradea își consolidează infrastructura educațională. Conducerea instituției de învățământ superior a atras peste 10...

Universitatea din Oradea își consolidează infrastructura educațională.
40% dintre elevi NU au luat notă de trecere la română la simularea Bacalaureatului
Educaţie sâmbătă, 16 martie 2024, 10:09

40% dintre elevi NU au luat notă de trecere la română la simularea Bacalaureatului

Aproape 40% din elevii de liceu care au participat la simularea examenului de bacalaureat au luat sub cinci la limba și literatura română. Sunt de...

40% dintre elevi NU au luat notă de trecere la română la simularea Bacalaureatului
Educaţie vineri, 15 martie 2024, 17:46

Rezultatele simulării bacalaureatului în Bihor

În județul Bihor din 4.056 candidați la simulare s-au prezentat un număr de 3.835.   Astfel, conform datelor IȘJ Bihor, la nivelul...

Rezultatele simulării bacalaureatului în Bihor
Educaţie joi, 14 martie 2024, 08:55

Elevul care și-a bătut diriginta are interdicție de a intra în școală

Directoarea colegiului unde învaţă băiatul spune că, în ultimii doi ani, elevul agresiv a fost implicat în numeroase alte incidente finalizate...

Elevul care și-a bătut diriginta are interdicție de a intra în școală
Educaţie miercuri, 13 martie 2024, 14:14

Cursuri pentru managementul violenței în școli [AUDIO]

Instruirea și informarea directorilor din școlile și grădinițele din județul Cluj este organizată în contextul a tot mai multor cazuri de...

Cursuri pentru managementul violenței în școli [AUDIO]
Educaţie marți, 12 martie 2024, 14:38

Seniorii invitați să se înscrie la ateliere practice care deschid accesul în lumea digitală

Fundația Regală Margareta a României lansează seniorilor invitația de a se înscrie în proiectul pilot Conectăm Generații în lumea...

Seniorii invitați să se înscrie la ateliere practice care deschid accesul în lumea digitală