Ascultă Radio România Cluj Live

Şcoala şi temele de casă

Şcoala nu este doar o instituţie fundamentală a statului, ci este un produs al societăţii, care îşi propune să-i înveţe şi să-i educe pe elevi în spiritul unor valori pe care le consideră definitorii pentru viitorii ei cetăţeni. Şcoala şi mai ales ce învăţăm în ea sunt oglinda societăţii şi a valorilor pe care dorim să ne construim lumea de mâine. În spaţiul şcolii se întâlneşte sfera privată a familiei şi a comunităţii, cu aceea statului, care reglementează întregul proces de învăţare. Din această perspectivă este foarte util de subliniat faptul că şcoala nu este un spaţiu public, aşa cum nu este nici unul exclusiv privat, ci mai mult o lume în care cele două sfere ale vieţii se învecinează.

Şcoala şi temele de casă
Foto: Bogdan Ivanov

Articol de , 10 octombrie 2015, 06:00

Acest lucru este util de ştiut pentru cei care au o viziune aseptică asupra şcolii, şi care cer o eradicare a oricărei prezenţe religioase în şcoală sub argumentul că spaţiul public trebuie să rămână neutru. Este adevărat că şcoala nu trebuie să devină un câmp de luptă ideologic sau un spaţiu fertil pentru prozelitism, dar la fel de adevărat este şi faptul că şcoala fără comunitate şi fără amprenta ei identitară, care este şi religioasă, nu ar mai fi credibilă. Rămâne doar să găsim măsura care poate asigura o legătură utilă între familie, comunitate şi şcoală şi prezenţa fiecărui actor implicat în buna educaţie a copiilor.

Faptul că şcoala se prelungeşte mult în afara ei, şi monopolizează o bună parte din spaţiul şi timpul unei familii este un lucru acceptat fără discuţii de părinţi, de profesori, dar şi de elevi, care sunt puşi în faţa temelor şi a sarcinilor extraşcolare. De multe ori cantitatea temelor dă un anume sentiment de confort că elevul este subiectul unei educaţii temeinice şi că astfel timpul lui liber este securizat prin asumarea de activităţi şcolare intense. Uneori timpul excesiv petrecut rezolvând aceste sarcini de şcoală şi implicarea excesivă a părinţilor răpesc copilului creativitatea, spontaneitatea şi mai ales curiozitatea de a descoperi mai mult şi mai adânc cunoaşterea. Această manieră de a lucra încurajează conformismul, dar atrofiază libertatea elevului de a-şi lărgi propriul orizont de interes.

Nu zic că şcoala trebuie să cultive doar talente şi genii, dar susţin că trebuie să încurajeze, mai ales prin temele de acasă, acea învăţătură mai la adânc. Acest îndemn evanghelic dat de Domnul Iisus ucenicilor Săi de a descoperi comorile ascunse ale mării, poartă cu sine încurajarea de a nu ceda în faţa aparentelor eşecuri, dar şi porunca de a nu te mulţumi niciodată doar cu ceea ce primeşti la şcoală. „Aruncă mreaja mai la adânc!” nu este doar o transpunere creştină a dictonului antic „cunoaşte-te pe tine însuţi!”, ci arată că doar în adâncul sufletului poţi găsi calea spre adevăr. A fi nemulţumit cu ceea ce ţi se predă înseamnă a te deschide pentru mai mult şi pentru mai profund.

Să dezvolţi copilului curiozităţi pozitive pornind de la temele pe care le are de făcut acasă înseamnă a-i arăta calea spre adevărata cunoaştere. Acest exerciţiu este unul de curaj, din care va câştiga în primul rând copilul şi mai apoi şcoala.

 

Pr. Bogdan Ivanov

Radio Cluj se poate asculta şi online AICI.

miere şi muscă
Special RCJ marți, 24 octombrie 2017, 10:06

Vorba, mierea şi musca

Cu o lingură de miere prinzi mai multe muşte decât cu un butoi de oţet, zice o vorbă. Limba dulce mult aduce, ne informează alta. Limba taie...

Vorba, mierea şi musca
party
Special RCJ joi, 12 octombrie 2017, 15:53

A face de petrecanie

Expresia „a face de petrecanie” înseamnă a omorî pe cineva, cu varianta „a-şi face de petrecanie”, a-şi stopa singur...

A face de petrecanie
om bogat om sarac
Special RCJ luni, 28 august 2017, 15:41

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț

Da, omul acela cântat, lăudat şi compătimit, dat mereu exemplu de păstrător al tradiţiilor şi al sevei neamului. Omul nostru simplu nu are...

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț
limba_romana_apsa
Special RCJ miercuri, 16 august 2017, 19:12

Limba noastră-i o comoară?

„Limba noastră-i o comoară În adâncuri înfundată Un șirag de piatră rară Pe moșie revărsată.” Sunt primele versuri dintr-o...

Limba noastră-i o comoară?
Special RCJ vineri, 28 iulie 2017, 15:15

Circul, mai presus de pâine

În Roma antică, un gladiator a murit la 22 de ani, celebru si adulat. Când i s-a facut inventarul, stupoare: în 3 ani, junele adunase, ca...

Circul, mai presus de pâine
Special RCJ vineri, 14 iulie 2017, 08:33

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!

Este fraza care conţine esenţa răului ce ne macină societatea şi economia. Parveniţii nu pot concepe că succesul nemeritat poate provoca şi...

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!
Special RCJ duminică, 2 iulie 2017, 10:24

Fiecare pasăre pre limba ei piere

Scandalul de sâmbătă de la Cluj, cu juna actriţă luată pe sus de jandarmi (pe motiv că a refuzat să plece de la un miting pe care-l sabota)...

Fiecare pasăre pre limba ei piere
Special RCJ marți, 20 iunie 2017, 14:39

Dor de Domnul Trandafir

1. Într-o şcoală clujeană cu pretenţii (deşi posesoare a unui număr remarcabil de derbedei), o dirigintă îşi “sacrifică” unul dintre...

Dor de Domnul Trandafir