Ascultă Radio România Cluj Live

Cum apelăm 112 ? (I)

Serviciile medicale de urgenţă sunt adesea aglomerate inutil. Împreună cu Unitatea de Primiri Urgenţe Cluj, Radio Cluj a demarat o campanie privind apelarea la serviciile de urgenţă şi măsurile de prim ajutor pe care le poate lua fiecare dintre noi.

Cum apelăm 112 ? (I)
Foto: Acces mult mai rapid la numărul de urgență 112

Articol editat de , 11 august 2015, 11:00 / actualizat: 11 august 2015, 13:45

Informaţii depre numărul unic de urgenţă 112 am primit de la dr. Mihaela Pasc, medic primar de urgenţă UPU-SMURD Cluj:

-Numărul 112 e un număr de urgenţă paneuropean. Poate fi apelat din toate ţările europene, din orice reţea de telefonie. E un număr gratuit, poate fi apelat inclusiv fără cartelă telefonică.

-112 se solicită numai în situaţii de urgenţe reale, atunci când viaţa este pusă în pericol, când proprietatea este pusă în pericol, sau când mediul înconjurător este sub ameninţare sau în pericol.

-112 nu este serviciu de informaţii. Dacă apelăm 112 în mod abuziv, situaţia este extrem de grav şi putem pune în pericol viaţa altcuiva care aşteaptă să ceară ajutor pentru o urgenţă majoră.

-Atunci când sunăm la 112, suntem preluaţi de un dispecer, care ne întreabă ce urgenţă avem. Trebuie să spunem dacă e o situaţie medicală, o situaţie care necesită prezenţa poliţiei, sau o situaţie care necesită prezenţa pompierilor. Dispecerul ne redirecţioneză către serviciul de care avem nevoie.

-Cel mai important lucru când avem o astfel de problemă şi solicităm numărul 112 e să dăm suficiente informaţii:
locaţia exactă, adresa, repere importante din jur. Dacă e posibil şi dacă la adresa respectivă e dificil de ajuns, e de mare ajutor ca cineva să aştepte ambulanţa pe un drum principal.
cât mai multe detalii despre ce s-a întâmplat (câte victime putem aprecia, starea lor). Dacă, în cazul unui accident rutier, victimele sunt în picioare, atunci nu mai vorbim de o urgenţă majoră.

-Când sunăm la 112, e foarte important să fim calmi, să ascultăm indicaţiile dispecerului şi să răspundem la întrebările lui cât mai concis şi mai precis. Păstrăm legătura telefonică până când dispecerul ne spune că se trimite echipajul şi că putem închide. Nu strigăm, pentru că atunci se pierde timp şi nu furnizăm suficiente informaţii, astfel ca serviciul de urgenţă să poată ajunge la persoana care are nevoie de ajutor.

Dr. Mihaela Pasc, medic primar de urgenţă UPU-SMURD Cluj:

 

Ioana Bindea

Înţepăturile de insecte (VI)
Prim ajutor marți, 18 august 2015, 06:00

Înţepăturile de insecte (VI)

Serviciile medicale de urgenţă sunt adesea supraaglomerate cu solicitări care pot fi rezolvate şi acasă. Împreună cu Unitatea de Primiri...

Înţepăturile de insecte (VI)
Cum se tratează corect muşcătura de căpuşă ? (V)
Prim ajutor luni, 17 august 2015, 06:00

Cum se tratează corect muşcătura de căpuşă ? (V)

Serviciile medicale de urgenţă sunt adesea supraaglomerate cu solicitări care pot fi rezolvate şi acasă. Împreună cu Unitatea de Primiri...

Cum se tratează corect muşcătura de căpuşă ? (V)
Unde se pot trata urgenţele minore?(IV)
Prim ajutor vineri, 14 august 2015, 06:00

Unde se pot trata urgenţele minore?(IV)

Puţină lume ştie că în municipiul Cluj-Napoca funcţionează două centre de permanenţă, care pot asigura asistenţa medicală pentru urgenţe...

Unde se pot trata urgenţele minore?(IV)
Cum tratăm arsurile solare? (III)
Prim ajutor joi, 13 august 2015, 06:00

Cum tratăm arsurile solare? (III)

Serviciile medicale de urgenţă sunt adesea supraaglomerate cu solicitări care pot fi rezolvate şi acasă. Împreună cu Unitatea de Primiri...

Cum tratăm arsurile solare? (III)
Prim ajutor miercuri, 12 august 2015, 06:00

Expunerea excesivă la soare/canicula (II)

Serviciile medicale de urgenţă sunt adesea supraaglomerate cu solicitări care pot fi rezolvate şi acasă. Împreună cu Unitatea de Primiri...

Expunerea excesivă la soare/canicula (II)