Ascultă Radio România Cluj Live

Teama, vecina necredinţei

Există în viaţa Mântuitorului Hristos câteva momente de maxim contrast, în care lumina dumnezeirii alternează cu întunericul cel mai adânc, în care bucuria şi mirarea se învecinează trist cu frica, neputinţa şi boala.

Teama, vecina necredinţei
Foto: Bogdan Ivanov

Articol editat de , 6 august 2015, 06:00

Un astfel de moment este şi vindecarea copilului lunatic.

Situată la foarte puţin timp după episodul tainic al Schimbării la Faţă a Domnului, vindecarea copilului lunatic vine să sublinieze întâlnirea dramatică dintre lumea transfigurării de pe Tabor şi lumea marcată de urâtul suferinţei, de chipul omului căzut în stăpânirea Satanei şi de neputinţa şi dezbinarea pe care o produc necredinţa şi frica.

Pentru a înţelege şi mai mult acest moment al întâlnirii celor două lumi vreau să vă spun că există în spaţiul culturii creştine europene un tablou dedicat Schimbării la Faţă, ce poartă semnătura marelui artist al Renaşterii, Rafael şi care, ilustrează perfect alăturarea celor două lumi.

Taborul este pictat în registrul superior într-un orizont de lumină diafană, ce sugerează mirarea şi bucuria care se revarsă asupra lumii la vederea slavei, învecinat mai jos de universul sumbru al dezbinării şi al urâtului uman marcat de prezența și lucrarea distructivă a celui Rău.

Neobişnuita alăturare a celor două scene într-un singur tablou ce îşi propune să zugrăvească unicul moment de slavă pe care Domnul Însuşi l-a oferit ucenicilor Săi, se explică prin faptul că absenţa Domnului dintre ucenici a fost pretextul ca Satana să dezbine şi mai mult lumea şi să o arunce într-un univers al fricii.

Tabloul mai vrea să arate că Iisus mai purta pe faţă semnele Schimbării de pe Tabor, ceea ce face şi mai evident contrastul celor două lumi. Privitorul acestui tablou reţine de fapt două chipuri, cel al lui Iisus înălţat în slavă, privind nu fără durere spre biruinţa Învierii şi pe acela al copilului, complet lipsit de apărare, care cade în agonia celui Rău. Intrarea lui Iisus în mijlocul acestei neînţelegeri şi dialogul pe care l-a purtat cu tatăl copilului demonizat se încheie prin dojana plină de asprime a Domnului: „O, neam necredincios şi îndărătnic, până când voi fi cu voi? Până când vă voi suferi?…” (Mt 17, 16).

Acest avertisment al Domnului ne arată că necredinţa, dar mai ales lipsa de deschidere şi de încredere a omului în ajutorul lui Dumnezeu sunt mai periculoase și mai distructive decât însăși lucrarea diavolului. Iisus ne arată nu ceea ce ar putea face Domnul pentru copilul demonizat, ci ceea ce credinţa ucenicilor şi a noastră a celor ce credem în numele Lui ar putea să facă pentru acel suferind. Iar ceea ce îi face pe oameni împreună lucrători la minunile lui Dumnezeu este credința, fie ea şi cât grăuntele de muştar.

Dincolo de cazul tulburător al unui copil bolnav şi a neputinţei omeneşti de a vindeca sau măcar de a da speranţă acolo unde ea nu mai este, Evanghelia ne prezintă cu un maxim realism lucrarea distructivă a diavolului, de care nu trebuie să ne îndoim nicio clipă. Cu toate că lumea în care trăim cu greu mai acceptă minunile, rămâne totuși o lume pe care omul nu o poate cuprinde, o lume gata oricând să se reverse în universul nostru în haos și dezordine.

Nu ţine doar de domeniul superstiţiei să crezi că răul este lipsit de substanță și că nu acționează distructiv în lume, ci este însăşi capcana pe care acest spirit căzut ți-o întinde în față, încercând să te convingă că el nu există.

Pe lângă aceste acţiuni ale diavolului, mai dramatice sunt neputința și slăbiciunea omului de a crede.

Ele devin astfel durerea lui Dumnezeu care își vede făptura complet golită de puterea cu care a înzestrat-o de a nu se teme în fața celui rău. În acest moment teama devine însăși condiția existențială a omului, pentru că ea se definește nu ca simplu instinct de conservare sau frică în faţa necunoscutului, ci în primul rând ca opus al credinței. A te lăsa cuprins de frică înseamnă a uita cine ești și a da loc liber de acțiune diavolului care trăiește şi proliferează cu neastâmpăr în acest univers al fricii.

Diavolul știe că timpul lui pe acest pământ este unul limitat și că Dumnezeu i-a hotărât deja judecata. De aceea acțiunea lui este marcată de această neliniște și criză – care, în definiția ei fundamentală, înseamnă o comprimare a timpului – în care trebuie să îi dea lui Dumnezeu cât mai multe lovituri. Dar cum diavolul nu îl poate lovi direct pe Dumnezeu, o face indirect prin singura făptură în care se oglindește chipul Lui, omul. În om, diavolul găsește ființa cea mai iubită de Dumnezeu, pe care doreşte să o stăpânească, urâţindu-i chipul, iar acest lucru nu este posibil decât prin dominare şi frică.

Când Iisus ne cere fermitate și curaj în lupta cu cel rău, ne face părtaşi biruinței lui Dumnezeu împotriva diavolului, care nu face decât să domine, să înșele, să urâțească și să dezbine. Din acest moment Dumnezeu lasă omului posibilitatea de a face minuni prin puterea lui de a se încrede în Dumnezeu, de a nu se îndoi şi mai ales prin tăria de a sta ferm în faţa diavolului.

Dacă minunea nu se naşte în sufletul omului, înlăturând cenuşiul necredinţei, ea nu se poate transmite în exterior ca dar al lui Dumnezeu şi ca putere a omului de a iubi şi de a se identifica cu suferinţa semenului său. De altfel minunea germinează mai întâi în sufletul omului, în acea solidaritate umană pe care ne-o dă compasiunea în faţa suferinţei şi care se împlineşte prin credinţa că fiecare om poate muta şi munţii.

Iar muntele pe care credinţa trebuie să îl mute este indiferenţa, necredinţa, dar mai presus de toate frica noastră care ne încremeneşte în faţa răului.

Şi dacă tot am început această călătorie de la dumnezeiasca lumină a Taborului, doresc să vă spun că Domnul ne provoacă şi pe noi să Îl contemplăm pe el din adevăratul munte al minunilor, al iubirii şi al credinţei şi nu încremeniţi în muntele fricii şi al indiferenţei în care ne aruncă tot mai mult lumea în care trăim şi, în mod evident, diavolul.

 

Pr. Bogdan Ivanov

Radio Cluj se poate asculta şi online AICI

miere şi muscă
Special RCJ marți, 24 octombrie 2017, 10:06

Vorba, mierea şi musca

Cu o lingură de miere prinzi mai multe muşte decât cu un butoi de oţet, zice o vorbă. Limba dulce mult aduce, ne informează alta. Limba taie...

Vorba, mierea şi musca
party
Special RCJ joi, 12 octombrie 2017, 15:53

A face de petrecanie

Expresia „a face de petrecanie” înseamnă a omorî pe cineva, cu varianta „a-şi face de petrecanie”, a-şi stopa singur...

A face de petrecanie
om bogat om sarac
Special RCJ luni, 28 august 2017, 15:41

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț

Da, omul acela cântat, lăudat şi compătimit, dat mereu exemplu de păstrător al tradiţiilor şi al sevei neamului. Omul nostru simplu nu are...

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț
limba_romana_apsa
Special RCJ miercuri, 16 august 2017, 19:12

Limba noastră-i o comoară?

„Limba noastră-i o comoară În adâncuri înfundată Un șirag de piatră rară Pe moșie revărsată.” Sunt primele versuri dintr-o...

Limba noastră-i o comoară?
Special RCJ vineri, 28 iulie 2017, 15:15

Circul, mai presus de pâine

În Roma antică, un gladiator a murit la 22 de ani, celebru si adulat. Când i s-a facut inventarul, stupoare: în 3 ani, junele adunase, ca...

Circul, mai presus de pâine
Special RCJ vineri, 14 iulie 2017, 08:33

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!

Este fraza care conţine esenţa răului ce ne macină societatea şi economia. Parveniţii nu pot concepe că succesul nemeritat poate provoca şi...

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!
Special RCJ duminică, 2 iulie 2017, 10:24

Fiecare pasăre pre limba ei piere

Scandalul de sâmbătă de la Cluj, cu juna actriţă luată pe sus de jandarmi (pe motiv că a refuzat să plece de la un miting pe care-l sabota)...

Fiecare pasăre pre limba ei piere
Special RCJ marți, 20 iunie 2017, 14:39

Dor de Domnul Trandafir

1. Într-o şcoală clujeană cu pretenţii (deşi posesoare a unui număr remarcabil de derbedei), o dirigintă îşi “sacrifică” unul dintre...

Dor de Domnul Trandafir