Ascultă Radio România Cluj Live

Drumeţ prin ţară : în căutarea piramidei din Ceahlău

Ceahlăul m-a fascinat întotdeauna datorită legendelor și misterelor care îl înconjoară. Aproape fiecare vârf, fiecare vale, fiecare stâncă are o poveste. Cine nu a auzit de legenda vârfului Toaca, legenda Dochiei sau legenda Panaghiei. Multe dintre ele au originile pierdute în istorie, de pe vremea dacilor sau chiar mai demult..

Foto: Piramida

Articol editat de dan.izvoreanu, 9 martie 2015, 06:00 / actualizat: 11 martie 2015, 11:13

Astăzi, Ceahlăul este un munte străbătut de foarte mulți turiști, atât pentru accesibilitatea sa dar și pentru frumusețea, măreția și imaginile unice care ți le oferă, de la peste 1800 de metri altitudine.
Unul dintre fenomenele unice pe care Ceahlăul ți le dezvăluie este și piramida vârfului Toaca- de fapt, proiecția umbrei vârfului pe orizont, observabilă în zilele senine și cu vizibilitate bună, atât la răsărit cât și la apusul soarelui.

La doi ani de la ultima vizită în Ceahlău, iată-ne din nou, în februarie 2015, urcând către Cabana Dochia, loc de adăpost de peste 100 de ani pentru mii și mii de drumeți care au călcat în aceste locuri. Ne era dor de magnificul răsărit de Ceahlău, precum și de mărețul apus văzut de pe vârful Toaca. Și cu puțin noroc de vreme bună aveam să vedem și piramida vârfului în toată splendoarea sa. Iar așteptările nu ne-au fost înșelate.

Ne-am trezit a doua zi cu o jumătate de oră înainte ca soarele să apară de după orizont și să ne dea buna dimineața. Înarmați cu aparate foto și bine îmbrăcați ( afară erau în jur de minus 10 grade), am urcat pe un un vârf stâncos de unde aveam vizibilitate bună spre est și am așeptat nerăbdători apariția discului de foc. Nu pot descrie în cuvinte atmosfera și bucuria momentului. Parcă urma să asistăm la nașterea Universului, nu la un banal răsărit de soare. Și totuși, lumina care își schimba culoarea de la un minut la altul, liniștea tulburată doar de scârțâitul bocancilor pe zăpada înghețată, umbrele misterioase ale vârfului Toaca ce ne veghea ca un uriaș din depărtare, făceau ca totul să pară ireal, dintr-o lume cu uriași și personaje fantastice.
Așteptăm cuminți… cerul prinde culori de foc… 3, 2, 1.. gata, soarele începe să răsară și totul parcă prinde viață. Începe o nouă zi… O zi în care ne bucurăm din plin de natură, zăpadă, liniște, soare și aer curat, pe care nu ne mai săturăm să îl inspirăm.

Orele au trecut rapid și după o excursie pe platoul Ceahlăului, spre pereții Ocolașului Mare și Stînca Ghedeon, unde fotografiem un pâlc de capre negre, incepe să se însereze. Așa încât ne pregătim să urcăm pe vârful Toaca, la stația meteo, de unde vrem să admirăm apusul și să vânăm piramida pe care vârful o proiectează pe cer.

Ajungem fără probleme pe vârf și începe din nou așteptarea. Nu suntem singurii care vor să asiste la aceste spectacol al naturii, și alți turiști apar pe vârf pentru a- și lua și eu rămas bun de la o zi superbă. Soarele începe să coboare încet spre vest, peste crestele îndepărtate ale Călimanilor , dar în același timp, în partea opusă, începe să prindă contur piramida umbrei vârfului. O piramidă care crește în dimensiuni și se lungește pe linia orizontului, odată cu apusul soarelui. Este din ce în ce mai vizibilă și mai spectaculoasă- o piramidă perfectă. Meteorologul de la stație ne povestește că în luna august, la răsărit, cînd atmosfera este încărcată dimineața cu vapori și cețurile se ridică, piramida devine tridimensională și se pot distinge cu ochiul liber două laturi, făcând fenomenul și mai spectaculos.

Parcă nu ne mai săturăm să privim , când la soarele care dispare încet în zeci de culori, când la piramida formată de proiecția umbrei vârfului. Treptat, ziua este înghițită de noapte și doar frigul din ce în ce mai pătrunzător ne obligă să coborâm la lumina lanternelor și să ne întoarcem la cabană.

Pe curând, iubit Ceahlău!

Dan Izvoreanu

Nu uitaţi, Radio Cluj se poate asculta şi online AICI

Programul Național de Transplant Hepatic la Cluj
Reportaje miercuri, 17 aprilie 2024, 15:16

Acest proiect marchează începutul unei noi etape în îngrijirea pacienților cu afecțiuni hepatice grave.   Institutul de Gastroenterologie...

Ovi D Pop, cel mai premiat artist fotograf din Oradea
Reportaje duminică, 14 aprilie 2024, 00:00

FIAP Best Author la un Salon Internațional de Fotografie este unul dintre cele mai râvnite premii pentru un artist în domeniu. Fotograful orădean...

”Geamul cu poezie” – o altfel de oră de limba și literatura română
Reportaje sâmbătă, 13 aprilie 2024, 00:00

Geamul cu poezie – o altfel de oră de limba și literatura română D-na profesoară de limba și literatura română, Ingrid Galasiu, de la...

Permacultură în grădina şcolii
Reportaje joi, 11 aprilie 2024, 10:48

Proiect implementat de Asociaţia pentru Natură şi Oameni, finanţat de Fundaţia pentru Parteneriat şi MOL România, prin programul Spaţii...

Reportaje marți, 9 aprilie 2024, 14:15

Colectă de Paști în diferite biserici din Oradea

Aceasta se derulează cu sprijinul voluntarilor, în toate bisericile greco-catolice din Oradea. Scopul acestei colecte, realizate anual, este...

Reportaje vineri, 5 aprilie 2024, 14:15

Performanță UNICĂ pentru echipa de baschet a Clujului!

Au fost in total 25 de victorii si nicio infrangere in toate competitiile interne, performanta pe care nu a mai atins-o pana acum nicio alta echipa...

Reportaje vineri, 5 aprilie 2024, 13:31

Termoficare de secol 21 în municipiul Oradea

Locuitorii din Oradea vor beneficia de servicii mai bune de termoficare. Primăria Oradea va înlocui 30 de kilometri de rețea printr-un proiect cu...

Reportaje duminică, 31 martie 2024, 11:35

Credincioşii romano-catolici sărbătoresc Paştele

În acest an, Paştele Catolic este sărbătorit pe 31 martie, iar Paştele Ortodox și Greco-Catolic va fi sărbătorit pe 5 mai. Episcopul...