Ascultă Radio România Cluj Live

Parisul după Charlie

La trei săptămâni după atacul terorist de la Charlie Hebdo Parisul şi-a regăsit ritmul. Pasul alert al străzii, cozile la intrarea la teatre şi restaurante sunt semnele normalităţii acestui oraş dinamic, care priveşte înainte. Valurile de turişti iau în continuare cu asalt muzeele şi magazinele aflate în plină perioadă de soldare. Controlul rucsacilor şi genţilor în marile magazine e semnul vizibil al supravegherii, justificate de planul Vigipirat, „un instrument al dispozitivului francez de lupă împotriva terorismului, ce se situează în câmpul vigilenţei, al prevenţiei şi al protecţiei.” (explică Wikipedia). Majoritatea spaţiilor publice afişează vizibil triunghiul roşu de atenţionare Vigipirat.  În rest, obişnuitul control al bagajelor şi vizitatorilor la intrarea în muzee şi, desigur, presa care continuă dezbaterea şi analiza circumstanţelor atacului de la Charlie Hebdo.

Parisul după Charlie

Articol editat de , 26 ianuarie 2015, 15:43 / actualizat: 30 ianuarie 2015, 8:20

 

 

În stradă se conservă câteva urme vizibile ale valului solidarităţii sociale de după 7 ianuarie.

Nous sommes tous Charlie, scris alb pe negru, acoperă jumătate din faţada clădirii gazdă. În fundal Turnul Eiffel, cupola aurită a Domului şi o macara. Şantierul republicii (democraţiei) merge înainte.

La Centre Pompidou unul din obişnuitele bannere pentru expoziţiile în curs cheamă francezii la unitate, chiar şi după demonstraţia din 11 ianuarie. Cu creionul la atac, Franţa se apără cu armele inteligenţei şi culturii. Iar expoziţiile temporare vorbesc despre construcţia prezentului. Luni 26 ianuarie s-a închis expoziţia temporară dedicată lui Frank Gehry, arhitectul-simbol al imaginii arhitecturii contemporane. Expoziţia marchează inaugurarea ultimei sale construcţii, muzeul Fundaţiei Luis Vuitton, cel mai recent muzeu construit la Paris.

Această prezentare necesită JavaScript.

https://www.centrepompidou.fr/cpv/ressource.action?param.id=FR_R-81a8d6e06f653e44cd2d2286df7cc7&param.idSource=FR_E-ac43f8319473f92ee2a5d5835a87277

Deschis la sfârşitul lunii octombrie 2014, în Bois de Boulogne, muzeul Fundaţiei Luis Vuitton dedică şi el o expoziţie temporară arhitectului american Farnk Gehry şi procesului construcţiei clădirii. Turul spaţiilor e completat de vizitarea câtorva galerii temporar amenajate cu lucrări din colecţia Fundaţiei. Printre lucrările expuse, Charlie dont surf, celebra sculptură din 1997 semnată Maurizio Cattelan. Un elev în hanorac aşezat în bancă. Mâinile pe masa, ţintuite cu două creioane. Astăzi vedem în lucrare noi dimensiuni socio-politice asociate ariei simbolice de interpretare.

Ultimul eveniment cultural despre care presa vorbeşte copios la Paris e deschiderea Filarmonicii din Paris, cu concertul inaugural din 14 ianuarie. Un nou sediu pentru orchestra simfonică pariziană, conceput de arhitectul Jean Nouvelle în Cité de la Musique, cuprinde o nouă sală de concerte de 2400 de locuri, cinci săli de repetiţii, un spaţiu expoziţional şi unul dedicat activităţilor pedagogice. Repertoriul integral francez al concertului de deschidere ne trimite înapoi la bannerul de pe faţada Muzeului Naţional de Artă Modernă Centre Pompidou. Arma apărării republicii rămâne creionul, cel cu care se scrie cultura. Aceasta e doar faţa vizibilă a străzii, a Parisului turistic şi cultural, secondată la orele mici ale dimineţii de supravegherea discretă a patrulelor de soldaţi cu arma la piept.

abinetot

Oana Cristea Grigorescu

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj