Ascultă Radio România Cluj Live

Expresiile corpului în scenă

Cele două spectacole de teatru-dans din programul Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj au furnizat tema dezbaterii Teatru-dans şi publicul românesc.

Expresiile corpului în scenă

Articol editat de , 14 octombrie 2014, 10:30

Nu ştiu cât a câştigat dansul prin apropierea de teatru, ştiu sigur că teatrul, muzica şi artele vizuale au câştigat foarte mult apelând la discursul articulat al corpului, comentează coregrafa Vava Ştefănescu, în intreviul pe care ni l-a acordat în exclusivitate.

Publicul românesc de dans vine, o parte, dinspre dansul clasic, dinspre balet şi asociază dansul cu aspectul  estetic narativ.  Există însă şi un public de teatru dans care vine dinspre teatru, obişnuit cu absenţa narativităţii şi expresia corpului ca limbaj.

Cred că mai există şi o a treia categorie de public care vine din zona artelor vizuale şi din zona performance; dansul prin natura lui, cu oricine s-ar îngemăna, cu muzica, cu filmul, cu teatrul, rămâne în esenţă nealterat, deşi colaborează în toate domeniile acestea estetice. (coregrafa Vava Ştefănescu, autoarea spectacolului Swing).

Această prezentare necesită JavaScript.

Cele două spectacole de dans acoperă de la gama conceptuală a dansului, reprezentată de spectacolul Swing, până la povestea narativă a unui text clasic, Cum vă place de Shakespeare, care expolorează posibilităţile de expresie ale corpului în relaţie cu cuvântul.

Coregraful Peter Uray, consacrat pentru spectacolele sale de teatru-dans, lucrează de preferinţă cu actori. Şi acum, în Cum vă place de W. Shakespeare, apelează la actriţa sa fetiş, pe care o regăsim de regulă în distribuţiile spectacolelor sale din România: Eniko Gyorgyjakab. Coregraful Peter Uray :

Prefer să lucrez cu actori pentru că e important să poată simţi conexiunea dintre propriul corp şi situaţia pe care o joacă. Aşa că mişcarea în spectacolele mele nu aparţine unei categorii estetice, ci teatrului ,şi de aceea prefer actorii, pentru că pot fi mai senibili la acest aspect. 

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Tema Întâlnirilor Internaţionale din acest an, Căile libertăţii, se regăseşte în spectacolele de teatru-dans prin explorarea căilor îmbogăţirii teatrului prin expresie corporală.

Un proverb ţigănesc spune ” Ou j’allume le feu c’est ma demeure” ( unde aprind focul acolo e vatra mea). Mie îmi place să definesc astfel dansul. Dacă aprinzi focul în teatru, din perspectiva pe care suntem mai puţin obişnuiţi să o discutăm şi să o tratăm, a corpului în artele vizuale şi ceea ce generează ca înţeles teatral, spectacolul acesta care include corpul viu mi se pare că a avut de câştigat. (coregrafa Vava Ştefănescu)

Iar teatrul-dans este un gen al artelor performative care răspunde prezentului spectatorilor.

 

Oana Cristea Grigorescu

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj